Logga in
Logga in

Stockholm Väg 222, den gamla Skurubron

När vi byggt klart den nya bron kommer vi att renovera och bygga om den nuvarande Skurubron, som består av två broar. Den södra bron blir en lokalväg och den norra bron blir en gång- och cykelväg.

Vad?

Den gamla Skurubrons två broar byggs om till en väg för lokaltrafik, samt en gång- och cykelväg som blir helt seprarerad från motortrafik.

Varför?

Bättre framkomlighet och säkerhet för gående, cyklister och lokaltrafik i närområdet. Med en ny och en lokal bro minskar även sårbarheten i området.

Nuläge

Upphandling av entreprenör pågår. Byggarbetet börjar när den nya Skurubron är klar.

Kostnad

300 miljoner svenska kronor (enligt 2016 prisnivå)

Om projektet

Den gamla Skurubron består egentligen av två broar som stod klara 1915 och 1956.  Antalet invånare och trafiken har ökat betydligt sedan dess. När den nya Skurubron är klar kommer därför den gamla Skurubron att renoveras, byggas om och få en ny roll: 

  • Södra bron blir en lokalväg för trafik i närområdet. Den får ett körfält i varje riktning och ansluter till trafikplatser och vägar i Skuru och Björknäs. Den kommer att vara avgiftsfri. 
  • Norra bron blir en rymlig gång- och cykelväg som ansluter till gång- och cykelvägar i Björknäs och Skuru. Gående och cyklister delar på bron genom var sin vägbana.

Fakta om projektet

Här kan du läsa om planerna för gamla Skurubron.

Den blivande gång- och cykelbron kommer vara helt separerad från motortrafik. Därför kör mopeder och mopedbilar på lokalvägen.

Gång- och cykelbro inreds med cykelställ och bänkar så att du kan stanna till, sitta ner och njuta av utsikten. Bänkarna och vägmarkeringar kommer också göra gränsen tydlig för vad som är gångbana och vad som är cykelbana på bron.

För att skapa en säker och trygg miljö på bron bygger vi ett högt räcke på båda sidor av gång- och cykelbron. Räcket utformas så att du lätt kan se igenom det när du tittar ut över Skurusundet.  

 

Den lokala Skurubron får ett körfält i vardera riktningen.

Hastigheten på lokalbron blir samma som de lokalgator den ansluter till i Skuru och Björknäs.

Lokalbron blir avgiftsfri.

 

Den gamla Skurubrons två broar är över 100 år respektive drygt 65 år. Därför kommer vi att ta hänsyn till brons kulturella värden när vi renoverar och bygger om den. 

Brons främsta kulturvärden är de stora formerna. Det innebär huvuddragen i konstruktionen med valven, pelarna och den välvda brobanan, samt betongens ljusa kulör. Därför renoveras broarnas valvbågar så att utseendet består.

Ombyggnaden innebär främst att hela överbyggnaden rivs och ersätts med en ny och därför blir brosektionerna lite smalare än idag, och därmed enligt ursprunget eftersom den har breddats under åren. 

 

Skurubron är den enda fasta förbindelsen från Värmdö och östra Nacka till Stockholm. Den befintliga bron består av två broar som blev klara 1915 respektive 1957. Men broarna i Skurusundet har en lång historia som började för snart 200 år sedan.

1830 - Flottbro 

Skurusundet första bro var en flottbro som byggdes omkring 1830 vid gamla färjestället. Roddbåtar och segelbåtar med fällbar mast kunde passera bron fritt genom ett särskilt broavsnitt. För högre fartyg fanns en öppningsbar del. För att passera över bron fick man betala en broavgift. 

1915 - Första högbron

I april 1914 påbörjades en 284 meter lång valvbro med en 72 meter lång båge, 32 meter över farleden. Det var då fråga om Nordeuropas största betongbro och en av dåtidens Europas djärvaste betongkonstruktioner. Arkitekt och konstruktör var Lars Israel Wahlman. Bron invigdes den 18 oktober 1915 av kung Gustaf V.

Den är den första av dagens två befintliga Skurubroar.

1957 - Andra högbron

Andra delen av dagens Skurubro är en dubblering av första högbron. Den stod färdig 1957 efter fyra års byggtid. Det är en bågbro byggd i betong.

Från 60-talet till nutid

En ny bro har diskuterats sedan utbyggnaden av väg 222 på 1960-talet. Under de senaste 50 åren har trafiken ökat så mycket att bron att varje dygn passerar omkring 62 000 fordon (2017) bron och vid rusningstrafik förekommer det långa köer. Vägavsnittet är också olycksdrabbat med många tillbud som orsakar stillastående trafik. 

Tidslinje

Här kan du läsa om hur det började och vart vi är på väg.

Skurubron är den enda fasta förbindelsen från Värmdö och östra Nacka till Stockholm.

Den befintliga bron består av två broar som blev klara 1915 respektive 1957. Men broarna i Skurusundet har en lång historia som började för snart 200 år sedan.

  • Skurusundet första bro var en flottbro som byggdes omkring 1830 vid gamla färjestället. 
  • 1914 påbörjades en 284 meter lång valvbro. Det var då Nordeuropas största betongbro och invigdes 1915 av kung Gustaf V. 
  • Andra delen av den befintliga Skurubron är en dubblering av den tidigare bron. Den stod färdig 1957 efter fyra års byggtid. Det är en bågbro byggd i betong.
  • En ny bro har diskuterats sedan utbyggnaden av väg 222 på 1960-talet.
  • De senaste 50 åren har trafiken ökat så mycket att bron inte har kapacitet för ett jämnt och säkert trafikflöde. 

Läs mer om broarnas historia under Fakta om projektet

 

Upphandling av byggentreprenör för projekt Väg 222, renovering och ombyggnad av gamla Skurubron.

Gamla bron är den del i projektet nya Skurubron. Läs mer på nya Skurubrons webbsida om upphandlingar för dig i branschen:
Länk till sida om upphandlingar för nya Skurubron. 

 

 

Gamla bron renoveras och byggs om för gång- och cykelväg på ena bron och lokalväg på andra bron. 

Du kan läsa mer om vad som planeras under Fakta om projektet.

Den nya Skurubron

Dokument

Här hittar du dokument med mer information om Skurubroarna.

Kontakt

Kundservice