Logga in
Logga in
Frånluftstorn i Vinsta tar form Foto: Per-Åke Andersson

Luftkvalitet – viktigt både i och utanför tunnlarna

Ventilationen i tunnlarna i E4 Förbifart Stockholm har till uppgift att se till att luftkvaliteten är god både inne i tunneln och i närmiljön utanför. Frånluftsstationer byggs därför som en viktig del av lösningen.

Det finns fyra frånluftsstationer, ett vardera vid tunnelmynningarna i Hjulsta och Vinsta, där man också kan se hur två ventilationstorn nu tar form. De andra två frånluftsstationerna är placerade vid Kungens kurva.

Frånluftsstationernas uppgift är att med hjälp av kraftfulla fläktar ventilera ut tunnelluften högt upp i atmosfären där den späds ut. På så sätt bidrar tornen till att miljökvalitetsnormerna uppfylls - alla beräkningar visar nämligen på att effekten på närmiljön blir försumbar. Fläktarna är dock inte konstant i drift, istället känner sensorer vid tunnelmynningarna av partikelhalter och drar igång systemet vid behov, främst vid kall väderlek och hög trafikintensitet.

Luftutbytesstationer och impulsfläktar

Utöver de fyra frånluftsstationerna finns längs sträckan sex luftutbytesstationer (se karta) som byter ut förorenad luft vid tunnelns lägsta punkter. Varje luftutbytesstation består av en tilluftsanläggning som tar in frisk luft i tunnlarna, och en frånluftsanläggning som ventilerar ut förorenad luft. I tunnelns tak sitter det totalt 241 impulsfläktar som startas vid behov och hjälper till att föra tunnelns luft framåt i färdriktningen. Även här är det sensorer som styr huruvida fläktarna och från- och tilluftsstationerna behöver aktiveras. Tunneln beräknas annars vara självventilerande när trafiken flyter på i en hastighet på 50 km/h, bland annat eftersom bilarna tar med sig frisk luft när de kör in i tunneln.

Översiktskarta, tunnelventilation i E4 Förbifart Stockholm

Tunnelns luft vid en olycka

Skulle det ske en olycka med brand eller risk för brand kommer ventilationen driva röken framåt i tunnelns färdriktning. Det blir alltså ingen rökspridning till trafikanterna bakom olyckan. Eftersom tunneln består av två separata tunnelrör drabbas inte heller någon mötande trafik. Luftutbyten kommer därefter ske vid stationerna samt vid den brandgasstation som också finns i anläggningen. Självklart aktiveras även anläggningens brandbekämpningssystem och räddningstjänsten larmas.