Logga in
Logga in

Väg 222, den gamla Skurubron Trafiken leds om när Gamla Skurubron ska bli gång- och cykelbro

Vi har nått två milstolpar: Renoveringen av Gamla Skurubrons ena brodel och arbetet i Björknäs trafikplats är klara! Torsdag 16 oktober leder vi därför om trafiken för att bygga om andra brodelen till gång- och cykelbro.

– Vi är glada att Gamla Skurubrons ena brodel är klar att öppna för trafik! Därmed kan vi börja renovera och bygga om andra delen till en separat gång- och cykelbro. Jag vill därför passa på att tacka alla trafikanter för er förståelse när vi bygger i ett trångt område med mycket trafik och speciella krav, säger Åse Wallin, projektledare Trafikverket. 

Lägre hastighet för bilar på Gamla Skurubron

Vi har byggt en tillfällig gång- och cykelväg på den nyrenoverade brodelen tills att den separata gång- och cykelbron står klar. Det gör utrymmet på den nyrenoverade bron är mer begränsat under byggtiden. 

För att minska risken för olyckor och öka säkerheten för alla trafikslag sänker vi därför hastigheten för bilar och mopeder till 30 km/h under byggtiden eftersom körfälten är smalare än normalt.  Byggtiden beräknas till sommaren 2027. Vi ber även cyklister att fortsätta anpassa sin fart till att de delar sitt utrymme med gående.  

– Lägre hastighet är en förutsättning för säkerheten och för framkomligheten för alla trafikanter. När flera trafikslag även måste samsas på en trång yta blir säkerheten ännu viktigare, säger Åse Wallin.  

Breda fordon kör på Skurubron under byggtiden 

Under tiden andra delen av Gamla Skurubron renoveras och byggs om måste alla fordon som är bredare än 2,2 meter köra på den nya Skurubron. Även långsamtgående breda fordon (arbetsfordon) hänvisas till Skurubron. 

Anledningen att breda fordon inte kan köra på Gamla Skurubrons renoverade brodel är att körfälten blir smalare under byggtid eftersom vi byggt en tillfällig gång- och cykelbana på bron. Den monteras ner när gång- och cykelbron öppnas för trafik, vilket beräknas ske sommaren 2027. Då kan breda fordon köra på Gamla Skurubron igen.

Det innebär även att fordon med en bredd över 2,2 meter betalar broavgift på Skurubron. På grund av EU:s regelverk för infrastrukturavgifter kan breda fordon inte undantas avgiften tillfälligt. 

– Framkomligheten och säkerhet för trafikanter är Trafikverkets prioritet när vi planerar arbeten. På grund av det trånga utrymmet både i trafikplatserna och på Gamla Skurubron, samt regelverk vi inte styr över har vi fått väga många aspekter mot varandra för att hitta en lösning, säger Åse Wallin. 

Björknäs trafikplats klar med nya trafiksignaler

Vi har även anpassat Björknäs trafikplats till att det numera finns två broar över Skurusundet. Förutom att bygga nya vägar, anläggningar runt dem och förnya VA-ledningar i marken, har vi på uppdrag av Nacka kommun även förnyat systemet för trafiksignalerna när vi ändå behövde gräva i området. 

Fakta - Trafikomläggning från 16 oktober 2025

När: Natten till torsdagen den 16 oktober 2025

Var: Vid påfarterna till Gamla Skurubron i Björknäs och Skurus trafikplatser.

Förbud mot breda fordon: Fordon bredare än 2,2 meter måste i och med trafikomläggningen köra den nya Skurubron under byggtiden (beräknad till sommaren 2027) p g a tillfälligt smalare körfält på Gamla Skurubron. 

Hur:

  • Trafiken: gående, cyklar och bilister, förflyttas i sidled till den nyrenoverade brodelen.
  • Flaggvakter finns på plats för att dirigera om trafiken så att trafikomläggningen till nyrenoverade brodelen sker säkert och att breda fordon kör på den nya Skurubron.
  • Förbudsskyltar mot fordon bredare är 2,2 meter sätts upp vid gamla brons påfarter.
  • Hastigheten sänks till 30 kilometer för bilar och mopeder under byggtiden. 
  • Cyklister anpassar sin fart till en smalare gång- och cykelbana under byggtiden.

Broavgift: Broavgift på Skurubron - Transportstyrelsen