Logga in
Logga in
Bilden är från när vi spontade vid järnvägsspåret i Sundbyberg 2022.

Mälarbanan Det här arbetar vi med i Sundbyberg

I Sundbyberg pågår det aktiviteter, även fast vi inte syns lika mycket på gator och torg med våra maskiner. Bland annat fortsätter att utreda, planera och förbereda för framtida arbeten.

Rivning byggnaderna Lönnen 5 och 7

I Sundbyberg kommer vi under hösten att börja riva två byggnader längst med Järnvägsgatan, Järnvägsgatan 5 och 7. Det har tidigare varit företag i husen men sedan en tid tillbaka står de tomma. Eftersom byggnaderna är i vägen för den framtida järnvägsanläggningen kommer vi nu att påbörja rivningen av dem. Vi börjar med att hägna in området för att sedan påbörja processen med sanering och rivning.

Arbeten under hösten 2024

Utöver rivningen är det mycket vi gör i Sundbyberg, utan att det syns på gatorna. Bland annat projekterar vi för framtida arbeten, alltså utreder, planerar och förbereder inför att vi ska börja bygga. 

Vi fortsätter exempelvis att ta fram färdiga bygghandlingar för de områden där vi kommer att installera spont i Sundbyberg, det vill säga bygga stödkonstruktioner i marken. Stödkonstruktionerna är en förutsättning för att vi ska kunna bygga ut järnvägen i tunnel genom Sundbyberg. Vi har idag spontat på delar av Järnvägsgatan och vid järnvägsspåret, men vi behöver även göra det på delar mellan Frösundaledens bro och den framtida tunnelmynningen vid Duvbo. 

Genom att ta fram färdiga handlingar för spontningen redan nu kommer vi att vara bättre förberedda när det är dags att påbörja det inledande arbetet. Vi kommer också att färdigställa bygghandlingarna för de tillfälliga spåren genom Sundbyberg och Solna, samt bygghandlingar och stöd för förberedande arbeten i Sundbyberg. 

Projekteringen och planeringen som vi gör under hösten omfattar även andra inledande arbeten som är kopplade till temporär station och ombyggnad av tunnelbanestationen i Sundbyberg. Ombyggnaden av tunnelbanestationen bedöms idag vara styrande när vi längre fram ska färdigställa de närliggande och nödvändiga spont- och ledningsarbetena. Vi håller på att ta fram en så kallad programskiss av ombyggnationen. Den redogör bland annat för hur vi kommer att utnyttja ytan och den är prioriterad utifrån det kommande plan- och avtalsarbetet som vi har tillsammans med Sundbybergs stad och Trafikförvaltningen. 

Vad är spontning

En film som berättar om vad spontning är och hur det går till när man spontar.

Tillståndsprocessen

Utöver detta, så arbetar vi med järnvägsplanerna för Huvudsta – Duvbo och Duvbo - Spånga I tillståndsprocessen hanteras våra järnvägsplaner och kommunernas detaljplaner parallellt. Trafikverket är beroende av att berörda kommuners detaljplaner stödjer järnvägsutbyggnaden. Först när Sundbybergs och Solnas detaljplaner är antagna kan vår järnvägsplan fastställas.

Under 2025 kommer vi att gå ut med en ny kungörelse följt av en ny granskning av järnvägsplanen för Huvudsta – Duvbo. När det gäller järnvägsplanen för Duvbo – Spånga kommer vi som vi tidigare berättat att göra om planprocessen med ett nytt samråd som också är planerat till år 2025. 

Följ Mälarbanan i våra kanaler