Logga in
Logga in

Mälarbanan Ny slutkostnadsprognos för projekt Mälarbanan

I förslaget till nationell plan för 2026–2037 som presenteras idag, har vi uppdaterat tid och kostnad för projekt Mälarbanan. Ny totalkostnad bedöms bli 33,8 mdr i 2025 års prisnivå.

Prognosen är vår bedömning av projektets kostnader fram till att vi öppnar för trafik 2042. 

Större delen av Mälarbanan är färdigutbyggd, vi har hittills levererat fyra spår och tre stationer mellan Kallhäll och Spånga. Det som återstår att bygga är den sista delsträckan genom Solna och Sundbyberg. Det är också den mest komplexa och dyraste eftersom järnvägen ska grävas ner i tunnel.

Komplicerad tillståndsprocess

För den här delsträckan har tillståndsprocesserna, till exempel järnvägs- och detaljplanerna, tagit längre tid än vi förutsett, vilket påverkat planeringsförutsättningarna framåt. Det har fått konsekvenser för Mälarbanans tidplan och därmed också för kostnaderna i projektet. 

Längre byggtid – högre kostnad

Osäkerheter i omvärlden, såsom Ukrainakriget, har påverkat byggbranschen och drivit upp materialpriserna generellt, vilket i sin tur också påverkat byggkostnaderna. Men den enskilt främsta orsaken till den uppdaterade kostnadsprognosen är den förlängda byggtiden.

– Det är bra att vårt projekt nu är fullt finansierat, det ger oss de rätta förutsättningarna för arbetet framåt. Det är ett stort ansvar att förvalta pengarna så att vi får så mycket samhällsnytta som möjligt för varje investerad krona och det är vår målsättning, säger Erik Lundman, projektchef för Mälarbanan.

Utbyggnaden av Mälarbanan är ett led i Trafikverkets arbeten med att rusta upp, bygga ut och modernisera Sveriges järnväg. En utbyggnad är av riksintresse för att tågtrafiken ska fungera långsiktigt i regionen och till och från övriga landet. Genom att vi gör plats både för fler tåg och för fler resenärer, ökar vi kapaciteten och förbättrar möjligheterna till ett smidigt och hållbart resande.

Länk till mer information om förslaget till nationell plan

Frågor och svar om kostnadsprognosen

Den finansieras i kommande nationella transport plan för åren 2026-2037. Där planeras och prioteras den statliga infrastrukturen i landet.

Det kan bli förändringar åt bägge håll. Men den kostnad vi angett är vår bästa möjliga bedömning just nu.

De kostnader som vi nu redovisar är de som krävs för att bygga den anläggning som ingår i vårt uppdrag. Men att minska kostnaderna är ett kontinuerligt arbete som fortsätter.

Projektets tidigare totalkostnad var 25,5 miljarder kronor (i 2021 års prisnivå). Av dessa medel har vi använt 10 miljarder kronor och levererat fyra spår och tre stationer mellan Kallhäll och Spånga samt 75% av den kommande kapacitetsökningen.

Om vi inte får nya direktiv från vår uppdragsgivare arbetar vi för att kunna öppna för trafik 2042 som planerat.

Att bygga järnväg genom ett tättbefolkat samhälle och samtidigt hålla trafiken igång är ett komplext arbete. Det finns många olika aspekter att ta hänsyn till, som till exempel att få alla avtal och tillstånd på plats. Att det tagit tid har fått till följd att vi behöver göra omtag i planprocessen. Det i sin tur gör att både byggtid och kostnader ökar.