Stockholm Solnatunnlarna rustas upp
Trafikverket har rustat upp och moderniserat Solnatunnlarna i flera år för att öka trafiksäkerheten och framkomlighet. I sommar gör vi kompletterande arbeten. De äldsta tunnelrören får en ny teknisk livslängd på 60 år.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Solnatunnlarna har tjänat tågtrafiken länge. Vi har moderniserat och rustat upp och renoverat tunnelrören. Vi började sommaren 2021. Den äldsta tunneln byggdes redan år 1911 och är alltså 114 år gammalt. De andra tunnelrören byggdes år 1940 respektive år 1965 och det nyaste byggdes år 1990.
Kompletterande arbeten sommaren 2025
Sommaren 2025 kommer vi att göra kompletterande arbeten. Vi utför arbeten i båda tunnelrören under Hagalund vecka 28 – 30. Det är den sista delen av renoveringen som har pågått under flera år.
Samtidigt som vi arbetar i Solnatunnlarna gör Trafikverket andra arbeten på järnvägen. Vi byter spår på en sträcka och gör flera undehållsarbeten. Bland annat arbetar vi med så kallade läckande kablar i tunneln till Hagalundsdepån i Solna. Läckande kablar utgör större delen av antennsystemet som säkerställer mobiltäckning i tunnlarna.
Hur påverkas din resa?
Tågen kommer kunna gå som vanligt, med vissa justeringar i avgångar och turtäthet.
Mer information om din resa finns hos ditt tågbolag. Planera din resa och var ute i god tid.
Omfattande upprustning
Upprustningen har varit omfattande och bland annat inneburit att berget och tunneltaken säkras upp och förstärks med ingjutna bultar och sprutbetong. De bärande betongvalven som finns inne i tunneln hade uppnått sin tekniska livslängd och behövde rustas upp för en förbättrad bärighet. Genom att vi förstärkt med ingjutna bultar och sprutbetong får vi ett nytt och säkrare bärande system för tunnlarna.
Solnatunnlarna har fyra tunnelrör på södra sidan berget men endast tre på norra sidan eftersom två tunnlar går ihop inuti berget. Tre av tunnelrören är cirka 500 meter långa och det fjärde tunnelröret, som ansluter till en av de andra inne i berget, är cirka 250 meter. När hela upprustningen är klar har samtliga tunnelrör i Solnatunnlarna säkrats upp och moderniserats, för en ökad trafiksäkerhet och framkomlighet. De två äldsta tunnelrören har då fått en ny teknisk livslängd på 60 år.
Tidsplan
Här kan du läsa mer om projektets tidplan.
Från lördag 5 juli 2021 klockan 01:30 till måndag 9 augusti 2021 klockan 04.30 stänger vi av en av Solnatunnlarna.
Under tre somrar i rad, 2021-2023, rustar vi upp Solnatunnlarna under Hagalund. En tunnel i taget stängs då av under cirka 5-6 veckor medan arbetena pågår. Under den perioden delar tågrafiken på övriga tunnlar.
För dig som reser innebär avstängningen att resan kan ta längre tid än normalt. Mer information om hur din resa påverkas finns hos ditt tågbolag.
Från lördag 2 juli 2022 klockan 02:00 till måndag 8 augusti 2022 klockan 04:30 stänger vi av en av Solnatunnlarna
Under tre somrar i rad, 2021-2023, rustar vi upp Solnatunnlarna under Hagalund. En tunnel i taget stängs då av under cirka 5-6 veckor medan arbetena pågår. Under den perioden delar tågrafiken på övriga tunnlar.
För dig som reser innebär avstängningen att resan kan ta längre tid än normalt. Mer information om hur din resa påverkas finns hos ditt tågbolag.
Från lördag 1 juli 2023 klockan 02:00 till måndag 14 augusti 2023 klockan 04:30 stänger vi av en av Solnatunnlarna.
Under tre somrar i rad, 2021-2023, rustar vi upp Solnatunnlarna under Hagalund. En tunnel i taget stängs då av under cirka 5-6 veckor medan arbetena pågår. Under den perioden delar tågrafiken på övriga tunnlar.
För dig som reser innebär avstängningen att resan kan ta längre tid än normalt. Mer information om hur din resa påverkas finns hos ditt tågbolag.
Från måndag 7 juli 2025 söndag 27 augusti 2025 gör vi arbeten i Solnatunnlarna.
För dig som reser innebär det att resan kan ta längre tid än normalt. Mer information om hur din resa påverkas finns hos ditt tågbolag.
Under tre somrar i rad, 2021-2023 rustade vi upp Solnatunnlarna under Hagalund.