Stockholm Väg 225, Ösmo-Vårsta, trafiksäkerhetshöjande åtgärder
Vi ska bygga om delar av väg 225 för att öka trafiksäkerheten både för fordonsförare och oskyddade trafikanter.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Väg 225 är en landsväg och bitvis smal, kurvig och kuperad. Andelen tung trafik är relativt stor och vägen är bitvis en populär sträcka för motorcyklister. Nynäshamns färjetrafik bidrar till att vägen stundtals trafikeras av mycket godstrafik. Andelen tung trafik är inte onormalt stor för en länsväg men kopplingen till hamnen gör att den tunga trafiken kommer stötvis med ett stort antal lastbilar efter varandra.
Väg 225 är den kortaste vägen mellan Nynäshamn och Södertälje. Vägen går genom kommunerna Nynäshamn, Botkyrka samt Södertälje och är en viktig länk på Södertörn genom att den binder samman väg 73 med E4/E20. På lång sikt planeras Tvärförbindelsen att bli primär väg för tungtrafik och förhoppningen är att andel tungtrafik minskar på väg 225.
Åtgärder som vi planerar göra på sträckan som korsar väg 225:
- Frölunda: säkrare väg för oskyddade trafikanter som nyttjar kollektivtrafiken
- Vårsta: ny utformning av cirkulationsplatsen för att dämpa hastigheten och trafiksäkerhets höjande åtgärder för oskyddade trafikanter
- Nyblevägen: korsningen ska byggas om med svängfält och refuger
- Maria Barkmans väg: hastighetsdämpande åtgärder
- Rosenhill:
Tidsplan
Tidplanen är preliminär och kan förändras.
Alla åtgärder planeras vara klara under hösten 2026.