Logga in
Logga in

Stockholm Väg 260, Gudöbroleden, gång- och cykelväg och busskörfält

Nu blir det säkrare och smidigare för dig som cyklar, går eller åker buss på Gudöbroleden.

Vad?

Vi bygger om gång- och cykelvägen och bussfilen.

Varför?

Det blir smidigare och säkrare för dig som cyklar, går eller åker buss.

Nuläge

Vi tar fram en vägplan vilket är ett omfattande arbete och en tidskrävande process.

Om projektet

Vi planerar att bygga om och förbättra gång- och cykelvägen och busskörfälten längs vägen som passerar Tyresö och Haninge kommun och Stockholms stad.

Gudöbroleden är ett utpekat regionalt cykelstråk i Stockholms län, men i dag uppnår vägen inte den standard som krävs för våra regionala cykelstråk. Det finns både trafiksäkerhetsproblem och svårigheter att ta sig fram längs sträckan. Vi planerar nu för flera förbättringar av gång- och cykelvägen längs Gudöbroleden, mellan Grindstugan och Skrubba Malmväg. Det ingår att bygga en ny gång- och cykelväg mellan Skrubba Malmväg och Skrubba trafikplats.

Gudöbroleden är också en viktig väg för kollektivtrafiken och den dagliga pendlingen med buss. Därför vill vi även förbättra busskörfälten och ge bussarna förtur så att du som åker buss kommer fram lite snabbare.

Om samrådet hösten 2020

Under samrådet som vi ordnade hösten 2020 presenterade vi våra planer för Gudöbroleden. Vi fick in många synpunkter och frågor från er som bor eller reser i området och vi är väldigt tacksamma för det. Vi tar med oss synpunkterna i vårt fortsatta arbete.

Här på webben besvarar vi flera av de frågor som vi fått in. Många synpunkter och frågor handlar om säkerheten för cyklister och gångtrafikanter. Vi ser också att det finns ett engagemang i frågor om framkomligheten för biltrafik och buller. 

Läs våra svar på sidan Frågor och svar. (länk)

Planerat arbete på gång- och cykelvägen

  • Vi planerar att bygga om den befintliga gång- och cykelvägen på fler platser mellan Grindstugan och Skrubba Malmväg och höja standarden generellt. Sträckan börjar 50 meter söder om hållplats Grindstugan och slutar strax norr om trafikplats Skrubba.
  • Mellan Skrubba Malmväg och trafikplats Skrubba planerar vi för en helt ny gång- och cykelväg som innebär att cykelvägen blir kortare.

Planerat arbete för busstrafiken

  • Vi bygger nya bussfiler
  • Trafiksignalerna anpassas för att ge bussar förtur
  • Vi bygger om korsningar och rondeller

Aktuell sträcka

Den aktuella sträckan är 5,5 kilometer. Sträckan börjar vid  Grindstuvägen i Haninge kommun, cirka 100 meter söder om rondellen, passerar delar av Tyresö kommun och slutar i Stockholms kommun, strax norr om trafikplats Skrubba, där det ansluter till Ältabergsvägen. 

Om marken vi ska använda tillhör dig

Vi har rätt att ta mark i anspråk eftersom vägen är till för hela samhället.
Titta gärna på filmen om hur det fungerar, vilka rättigheter du har och hur vi beräknar ersättning.  

Viktigt cykelstråk

Gudöbroleden är en del av Vendelsöstråket, ett regionalt gång- och cykelstråk som sträcker sig längs väg 260 Gudöbroleden i Stockholm, Tyresö och Haninge kommun. Gång- och cykelstråket uppfyller inte standarden för regionalt cykelstråk och i dag är stråket för smalt och det finns på flera punkter längs med sträckan framkomlighet- och trafiksäkerhetsproblem.

Standard för regionala cykelstråk beskrivs i den regionala cykelplanen för Stockholms län. I enlighet med den regionala cykelplanen ska regionala cykelstråk bland annat vara gena, ha hög framkomlighet, vara attraktiva och vara tillräckligt breda för att möte ska kunna ske utan att sakta in. 

Så trafikerar bussarna sträckan

Väg 260 Gudöbroleden är en viktig led för kollektivtrafiken. Vägen trafikeras i dag av flera busslinjer av regional betydelse och det planeras också för att stomlinje som ska trafikera Gudöbroleden. Framkomligheten för kollektivtrafiken är i dag inte tillfredsställande; det är ofta köbildning och bussarna kommer inte upp i målhastighet.

Tidsplan

Vi är i planeringsfas och håller på att ta fram en vägplan. I arbetet med vägplanen ingår dialog med närboende och andra berörda som får möjlighet se förslag och komma med synpunkter.

Under perioden hösten 2020 genomförde vi ett samråd. Efter samrådsperioden arbetar vi vidare med handlingarna med stöd av inkomna synpunkter. Hur synpunkterna hanteras och vävs in i projektet kommer du längre fram att kunna läsa om i vår så kallade samrådsredogörelse.

Samrådet är en fortlöpande process som pågår under hela planläggningsprocessen fram till kungörelse och granskning.

I februari 2021 tog länsstyrelsen beslut om att projektet inte medför betydande miljöpåverkan.

Vi planerar att genomföra ett samråd under hösten 2022.

Vi planerar att kungöra och ställa ut vägplanen för granskning under våren 2023.

Vi planerar att skicka in vägplanen för fastställelse under våren 2024.

Vi planerar  för en byggstart mellan 2025-2026.

Frågor och svar om Gudöbroleden

Här kan du läsa svaren på de vanligaste frågorna som vi får från allmänheten.

De arbeten vi nu planerar för fokuserar på att förbättra för främst cyklister, gångtrafikanter och bussresenärer. Det finns problem med trafiksäkerheten och framkomligheten som vi vill lösa.

Den här sträckan är ett utpekat regionalt cykelstråk, vilket innebär att vägen ska uppfylla en viss standard för cyklister, vilket den inte gör idag.

Gudöbroleden är en viktig väg för kollektivtrafiken och den dagliga pendlingen med buss och det förekommer idag problem med bussarnas framkomlighet. Därför vill vi förbättra busskörfälten och ge bussarna förtur så att du som åker buss kommer fram lite snabbare. Region Stockholm Trafikförvaltningen planerar även för att i framtiden trafikera sträckan med en stombusslinje vilket ställer höga krav att bussarna kommer fram ordentligt.

Huvudsyftet med vårt arbete är att du ska välja cykel eller buss och ställa bilen. 

När vi bygger en attraktiv och säker cykelväg så kommer fler att välja cykeln för till exempel pendling till och från jobbet. Det vet vi av erfarenhet.

Vi inom Trafikverket följer de så kallade transportpolitiska målen vilket bland annat innebär att vi ska uppfylla klimatmålen. Där är kollektivtrafiken och cykelpendling viktiga.

Problemen med framkomligheten och trafiksäkerheten är mer omfattande på sträckan norr om Grindstugan. Därför är det viktigt att vi prioriterar den sträckan just nu.

När fler förväntas gå och cykla längs Gudöbroleden så ser vi att biltrafiken kommer att minska vilket är positivt. Likaså kommer åtgärderna som vi genomför för kollektivtrafiken bidra positivt till både buss- och biltrafiken. Busstrafiken kommer inte att beblanda sig med biltrafiken i samma utsträckning som den gör idag, vilket bidrar till en mer framkomlig väg för bilisterna.

Det är viktigt att vi påverkar trafiken så lite som möjligt. Dagtid kommer alla körfält att vara öppna men viss störning kan ske, som exempelvis sänkt hastighet. Om vi behöver leda om trafiken tillfälligt under en kortare period så kommer det att ske på natten. Det är i nuläget för tidigt att svara exakt på frågan.

Vi är fortfarande i ett tidigt skede i planeringsprocessen och omfattningen kan ändras under projektets gång. Vi tror i dagsläget att byggnationen kommer att pågå under åren 2025-2026.

Vi som arbetar i projektet når du via webben, under fliken Kontaktuppgifter.

Det är vi på Trafikverket som ansvarar för och underhåller den här vägen, alltså väg 260 Gudöbroleden och den befintliga gång- och cykelvägen. Har du synpunkter kan du göra något av följande:

Ringa oss på: 0771-921 921 eller,
Skicka in ett ärende via vår webb trafikverket.se

Vi kommer att genomföra en bullerutredning på de sträckor som påverkas av våra kollektivtrafikåtgärder. Det innebär att vi undersöker om det behövs bullerskydd vid dessa åtgärder.

Om du har frågor om buller och vibrationer, besök trafikverket.se

Vår målsättning är att påverka gång- och cykeltrafiken så lite som möjligt under byggtiden. Vissa störningar kan komma att ske, som exempelvis smalare och ibland tillfälliga gång- och cykelvägar.

Kontakt

Helena Södergård

Projektledare

Telefon: +46 10-123 23 58