
Uppsala planskilda korsningar, S:t Persgatan och S:t Olofsgatan 20–22 september installerar vi nya spårväxlar
20–22 september blir det tågstopp igen norr om Uppsala C då vi ska fortsätta arbetet med järnvägen och bland annat installera nya spårväxlar. Arbetet kommer att bullra och kan periodvis upplevas som störande.
Det händer mycket i projektet nu. Broarna kom på plats i mitten av augusti och senaste veckorna har vi gjort en hel del markarbeten och förberedelser främst inför inkopplingen av de nya spåren vecka 43. Innan projektet är klart våren 2027 och trafiken kan passera under järnvägen återstår en hel del grävarbeten, vi ska få till en vägbana, leda bort dagvatten, gjuta golv och väggar till tunnlarna samt bygga gång- och cykelbroar.
Tågstopp och helgarbete
20–22 september blir det stopp för tågtrafiken norr om Uppsala C då vi ska fortsätta arbetet med järnvägen och installera nya spårväxlar och bygga ett nytt spår på ca 300 meter. Under helgen passar vi även på att göra lite kringarbeten med murar och liknande längs järnvägsområdet. Installationen av de nya växlarna är förberedelser inför slutinkopplingen vecka 43, så trafikeringen på spåren kommer inte förändras på något sätt denna gång.
Arbetet startar 01:00
Arbetet startar klockan 01:00 natten mellan fredag och lördag och kommer att pågå dygnet runt. Vi startar med att riva de befintliga spåren, vilket kan upplevas som extra störande. Övriga moment under helgen fram till söndag kväll kommer periodvis att bullra och kan även de upplevas som störande. Söndag kväll, ca 21:00 ska alla större maskiner ha lämnat spåren och vi räknar i och med detta inte med något påtagligt buller eller annat störande resterande arbetstid natten mellan söndag och måndag.
Arbetstid:
20 september 01:00 – 22 september 05:00.
Vi beklagar eventuella störningar som uppkommer och vi gör vad vi kan för att minimera dessa.