Logga in
Logga in
Första tåget passerar efter en lyckad arbetshelg Foto: Charlii Enström

Uppsala planskilda korsningar, S:t Persgatan och S:t Olofsgatan Broarna på plats efter en lyckad arbetshelg

En intensiv arbetshelg är över. Med tågstopp i 64 timmar, 250 personer på arbetsområdet och två järnvägsbroar på vardera 500 och 1400 ton. Broarna är nu på plats och vi kan checka av en stor milstolpe i projektet.

Vid lunchtid i fredags stoppades all tågtrafik norr om Uppsala C och arbetet med att skjuta broarna på plats vid S:t Persgatan och S:t Olofsgatan startade. Att lansera två stora brokonstruktioner på 64 timmar är ovanligt eftersom det är ett väldigt avancerat arbete under en relativt kort tid.

Många intresserade följde arbetet

Projektet har fått stor uppmärksamhet både från media och privatpersoner i Uppsala och lanseringen av broarna var en milstolpe för projektet. Engagemanget från närboende har varit stort under byggtiden och en hel del intresserade följde helgens arbete både från närliggande balkonger och från andra sidan områdets avstängningar.

Minimalt med störningar

Vid lunchtid i lördags var det dags för själva brolanseringen där broarna skulle skjutas på plats och sänkas ner på sina fundament. Den större bron vid S:t Olofsgatan flyttades med hjälp av en avancerad hydraulisk trailer och den lite mindre bron vid S:t Persgatan med hjälp av skenor och domkraft.  Efter en del mindre justeringar var båda broarna på sina rätta platser och vi kunde lättat konstatera att arbetet gick mycket bra och orsakade minimalt med störningar. Tågstoppet kunde avslutas enligt planeringen och det första tåget passerade klockan 05:00 måndag morgon.

Mycket arbete kvar

Efter den lyckade brolanseringen så återstår det en hel del arbeten innan trafiken kan passera under järnvägen. Vi ska bland annat göra en hel del grävarbeten för att få till en vägbana, leda bort dagvatten, gjuta golv och väggar till tunnlarna samt bygga gång- och cykelbroar. Även för järnvägen är det en hel del kvar att göra och vi fortsätter arbeta både dag och nattetid samt helgerna veckorna 35, 38, 40 och 43. Mer om kommande helgarbeten med tågstopp kommer inom kort.

Ökad säkerhet och bättre kapacitet

Vi bygger om för att höja säkerheten och förbättra framkomligheten. Det nya vändspåret byggs för att klara ökad tågtrafik vid Uppsala central. Arbetet med att göra S:t Persgatan och S:t Olofsgatan planskilda för väg och järnväg startade i september 2024. Sedan dess har det varit full produktion i spårområdet för att flytta befintliga spår och bygga nytt vändspår. När projektet är klart, våren 2027, kommer sträckan att vara bättre och säkrare för både tågen som trafikerar och för de som behöver korsa järnvägen.