Logga in
Logga in

Nya spår och ny mellanplattform

Värmlandsbanan är landets mest trafikerade enkelspårsbana och Karlstad C är något av en flaskhals på den hårt trafikerade sträckan mellan Kil och Kristinehamn. För att öka kapaciteten gör vi förbättringar på Karlstad C.

Vi byggde om spårområdet

En förutsättning för ombyggnaden av Karlstad centralstation var att tågtrafiken ska kunna rulla under hela byggtiden. Genom att dela upp bygget av spårområdet och Vikenpassagen i två etapper har tågtrafiken kunnat gå under hela byggnationen. Under den första etappen byggde vi om den södra delen av spårområdet samtidigt som vi byggde den södra halvan av Vikenpassagen. Dessutom anlade vi en ny mellanplattform som får fyra plattformslägen.

Spår och plattformar helt klara

I oktober 2025 blev vi helt klara med spårområdet, med helt nya spår och plattformar. Det betyder att stationen nu har full kapacitet och att fler persontåg kan trafikera stationen. Resenärer kan ta sig till mellanplattformen via bron Trädgårdslänken med trappor och hissar.  Nu återstår det att bygga klart Vikenpassagen, där hissar och rulltrappor gör det smidigt att nå spåren.

Det nya mötesspåret mellan Karlstad C och Karlstad Östra är klart

Det första steget att förbättra kapaciteten på Karlstad centralstation togs redan i december 2019. Då stod det nya mötesspåret mellan Karlstad C och Karlstad Östra klart. Spåret som är 1100 meter långt bidrar till att fler gods- och persontåg kan trafikera stationen.