Logga in
Logga in

E4, förbifart Skellefteå Vi går vidare med Östra leden

Vi har tagit ställning till att arbeta vidare med korridorsalternativet Östra leden för en ny sträckning av E4 förbi Skellefteå.

Beslutet har tagits utifrån en samlad bedömning av alternativens effekter och konsekvenser, samt i vilken utsträckning de uppfyller projektets syfte och mål.

– Vi har studerat, jämfört och utrett samtliga alternativ noggrant. Vi har lyssnat på de åsikter vi fått in och sammantaget så är Östra leden det alternativ som bäst uppfyller målen med projektet, alltså att bygga en E4 för smidigare transporter och tryggare trafiklösningar. Vi ser att det är det alternativ som har lägst anläggningskostnad och klimatpåverkan samt avlastar befintlig E4 mest, säger Pia Törrö, projektledare vid Trafikverket.

På senare tid har Östra leden ställts mot korridor Tuvan. Från början fanns även Sundgrundsleden och Länk 372 med som alternativ, men dessa avfördes tidigare i år från vidare utredning då de uppfyller projektmålen minst. Även Tuvan har nu visat sig ha sämre måluppfyllnad, avlastar befintlig E4 mindre och blir dyrare än lokaliseringskorridor Östra leden.

– Vi kommer nu att titta närmare på en mer exakt dragning av E4 inom korridoren. Det finns förslag på två övergripande alternativa utformningar där vägen kan gå antingen över eller under Norrbotniabanan, säger Pia Törrö.

En vägplan ska tas fram och fältundersökningar ska göras i området. Planförslaget kommer att samrådas med allmänheten under 2026. Byggtstarten planeras till 2029.

Korridor Östra leden

Korridor Östra leden