
I Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026-2037 föreslås etappen Dingersjö - Kubikenborg utgå.
Regeringen har tryckt på att samhällsekonomisk nytta ska vara vägledande vid prioriteringen av åtgärder. I det planförslag Trafikverket lämnat till regeringen har projekt omprövats, däribland Dingersjö - Kubikenborg.
Vart fjärde år reviderar Trafikverket åtgärdsplanen över framtida infrastruktursatsningar. I detta planförslag för 2026-2037 har projekt vars kostnader är för höga i förhållande till de samhällsekonomiska nyttorna omprövats. Det gör att Trafikverket i det förslag som lämnats till regeringen den 30 september 2025 föreslår att dubbelspårsprojektet Dingersjö-Kubikenborg utgår helt i planförslaget.
– Vi ska komma ihåg att det här är ett förslag som regeringen ska ta ställning till och ta in synpunkter på innan de fastställer planen. Det kan ske förändringar i den fastställda planen jämfört med det planförslag Trafikverket lämnat, berättar Ulrika Sundgren, projektchef för Dingersjö – Sundsvall, dubbelspår och fortsätter.
– Nuvarande plan gäller fram till att den nya planen är fastställd. Det innebär att vi fortsätter jobba vidare med planeringen för den 10 kilometer långa dubbelspårsetappen mellan Dingersjö och Kubikenborg fram till dess vi får andra direktiv, det vill säga när regeringen fastställt planen nästa år.
Mesta möjliga nytta för pengarna
Ett tiotal investeringar i gällande plan vars kostnader nu visat sig för höga i förhållande till deras samhällsnyttor, har uteslutits ur planförslaget. Dubbelspåret, delsträckan Dingersjö – Kubikenborg är en av dessa medan delen Kubikenborg – Sundsvall C inte påverkas alls. Förslaget är att ersätta de projekt som uteslutits med närmare 30 investeringar med betydligt högre samhällsnyttor, vilket gör att väsentligt mer samhällsnytta kan skapas för den givna ramen.
– Det byggstartsbeslut vi fick från regeringen i våras gör att vi bygger 2,5 kilometer dubbelspår mellan Kubikenborg och Sundsvall C samt genomför ombyggnationen på Sundsvall centralstation. Dessa arbeten hänger ihop och är beroende av varandra.
– Vi har inlett förberedande arbeten med avverkning för dubbelspåret mellan Fridhemsgatan och Sundsvall C, ett arbete som kommer intensifieras allt eftersom. Helt klara med denna etapp och ombyggnationen av bangården på centralstationen beräknar vi vara 2031.
Vad är det som gör att projektet inte är samhällsekonomiskt lönsamt?
När kostnaderna för ett projekt överstiger de vinster som samhället får, så är projektet samhällsekonomiskt olönsamt. Stora järnvägsprojekt är oftast väldigt kostsamma i relation till de nyttor som genereras. Trafikverket har gjort en samhällsekonomisk kalkyl för en fullt utbyggd järnväg mellan Gävle och Härnösand som även den visar på olönsamhet.
Hur kommer jag som berörd att påverkas?
De senaste åren har vi genomfört ett intensivt arbete med att ta fram en järnvägsplan. Under planeringsprocessen har vi haft flera samråd och en nära dialog med många av er som är berörda längs sträckan för att hitta lösningar som gör att det blir så bra det kan bli för er som påverkas av dubbelspåret.
– Vi har full förståelse för att det här beskedet leder till osäkerhet och oro för dig som är berörd längs sträckan. Beroende på regeringens beslut nästa år så kommer vi att informera på vilket sätt ni som närboende och som driver verksamheter längs sträckan påverkas. Fram till dess kommer vi att fortsätta jobba vidare enligt vår nuvarande planering.