E4/väg 352, Björnavägen Frågor och svar om Björnarondellen
Vid slutbesiktningen av Björnarondellen förra veckan konstaterades en anmärkning som behövde åtgärdas innan trafiken kunde släppas på. På förekommen anledning svarar vi därför på en del frågor som kommit in.
Projektledare Linnea Westerlund svarar på frågor som kommit in med anledning av den anmärkning som kom vid slutbesiktning av Bjärnarondellen förra veckan.
Varför kunde rondellen inte öppna förra veckan?
När projektgruppen från Trafikverket var ute på byggarbetsplatsen i slutet av oktober upptäcktes att lutningen i rondellens inre körfält var för brant. Vi tog då kontakt med vår entreprenör för att undersöka vägen mer och för att utreda vems ansvar det var att korrigera lutningen.
Den 17 november gjordes en slutbesiktning, som alltid genomförs i slutet av ett väg- eller järnvägsprojekt, där vi kontrollerar att arbetet är rätt utfört enligt i vår bygghandling. Vid besiktningen fastställde besiktningspersonen att lutningen behövde åtgärdas, och att ansvaret för arbetet ligger på entreprenören. Ny slutbesiktning är inbokad på måndag och om allt blir godkänt så kan trafiken släppas på.
Dock kommer vi att lägga på det sista lagret beläggning under barmarksperioden eftersom det nu är för kallt. Därför kan vägen upplevas som räfflig men är trafiksäker. Det sista lagret asfalt samt linjemålning har vi hela tiden planerat att utföra under våren/sommaren 2026.
Hur kunde det bli fel och varför upptäcktes det inte tidigare?
Akea har utfört mätningar enligt gällande egenkontroll, lutningar mellan kantstenar är korrekt, total lutning stämmer, däremot var inre körfältet utanför gällande tolerans. Toleranser med små marginaler samt den mänskliga faktorn har spelat in.
Problemet uppstod under beläggningsarbeten i oktober och felet uppdagades kort där efter.
Stoppades projektet när det upptäcktes?
Nej, det fanns ingen anledning att stoppa projektet, då det inte var ett fel som påverkade trafiksäkerheten. Området var skyltat som byggarbetsplats, med uppmaning att köra försiktigt. Eftersom att byggnationen inte var klar så hade entreprenören fortfarande möjlighet att korrigera lutningen innan slutbesiktning.
Är marken på området speciell på något sätt?
Nej det är inga speciella markförhållanden på platsen.
Vad har ni gjort för att rätta till felet?
Man har fräst bort en del av beläggningen.
Vad behöver göras för att kunna öppna rondellen?
På måndag 24 november har vi ny slutbesiktning och om allt blir godkänt så kan trafiken släppas på.
Vad kostar det att man tvingades göra om?
Eftersom den första slutbesiktningen fastställde att entreprenören är ansvaring så är det även de som tar kostnaden.