Logga in
Logga in

Julhälsning från motorvägsprojektet E18 Köping-Västjädra

Var rädd om dig i jul- och nyårstrafiken, hälsar vi som arbetar med E18 mellan Köping och Västjädra. Det gångna året har varit otroligt intensivt, och under det kommande året blir vi helt klara med den nya motorvägen.

Viktiga händelser 2024

  • Arkeologerna sammanställer och undersöker fynden de har gjort mellan Köping och Västjädra. Under 2025 kommer vi kunna dela mer information om det.
  • Västmanlands första faunabro blev klar och älgen hittade snabbt passagen.
  • Vi stängde av E18 under fyra och ett halvt dygn och sköt in två betongbroar över väg 609 vid Källsta i Köping, samt arbetade med växlingssträckan där ny väghalva byggs ett par kilometer på södra sidan.
  • Vi lyfte på plats en stålbro i rostfritt stål över E18 och byggde med den ihop gång- och cykelvägen mellan Hallstahammar och Kolbäck.
  • Vi öppnade den nya väghalvan på etappen mellan trafikplats Strö och Morgendal för att påbörja arbetet med anpassa befintliga vägen till motorvägsstandard. 

Tre fjärdedelar motorväg ett år i förväg

Årets viktigaste händelse för oss var när vi kunde öppna upp tre av fyra etapper med fyrfilig motorväg ett år tidigare än ursprungligen planerat. Vi vet att vi har påverkat trafiken och er som bor i närområdet väldigt mycket under de dryga två år som motorvägsbygget har pågått. Därför var det med stor glädje som vi kunde öppna upp större delen av motorvägen för trafik under hösten.

En etapp kvar 

Än är vi dock inte helt klara, utan har den 7 kilometer långa etappen mellan Köping (trafikplats Strö) och Morgendal kvar. Under vintern går vår produktion ner i intensitet, men så fort vädret och tjälen tillåter ökar vi produktionen igen för att kunna göra klart för den sista omgången asfaltering. Vi räknar med att bli klara med den sista etappen under sommaren 2025. 

God jul och gott nytt år

Vi vill tacka alla närboende och trafikanter för er förståelse och visad hänsyn under byggtiden. Var rädda om er i jul- och nyårstrafiken, hälsar projektledare Per Ahlenius tillsammans med övriga medarbetare i projektet.

Övrig information