Västra Götaland Delsträcka Borås
Vad?
Varför?
Nuläge
Samråd för Ny järnväg Göteborg–Borås, delen Borås 21 oktober – 1 december
Detta samråd är det första av två som syftar till att samråda delen Borås.
Det finns nu möjlighet att ta del av underlaget. Underlaget redovisar de förutsättningar som finns inom utredningskorridoren, de möjliga alternativ som har utretts och bedömts samt vilket alternativ som bäst bedöms uppfylla projektets ändamål och projektmål.
Här hittar du underlaget för samrådet
Samrådsportal
Här finns samrådsportalen: den innehåller sammanfattningar av samrådshandlingarna, en karta med de utredda alternativen och här kan du lämna synpunkter.

Samrådsmöte
När: Tisdagen den 11 november 2025 kl. 14.00-16.00 och kl. 18.00-20.00
Var: På Navet Science Center Skaraborgsvägen 1A, Borås
Trafikverket håller två samrådsmöten där samma presentation visas. Välj den tid som passar dig bäst. Efter varje presentation finns möjlighet att ställa frågor till oss och se materialet i en utställning. Om du inte kan delta är du ändå alltid välkommen att ställa frågor till oss. Du når oss enklast genom kontaktformuläret här på vår webbsida men också via Trafikverkets kundtjänst.
Synpunkter:
Lämna dina synpunkter via samrådsportalen under perioden 21 oktober – 1 december 2025. Det går även bra att skicka synpunkter till Trafikverket, Ärendemottagningen, Box 810, 781 28 Borlänge eller till investeringsprojekt@trafikverket.se Ange ärendenummer TRV 2025/26920.
Om projektet
Delsträcka Borås är cirka 13 kilometer lång och går från kommungränsen mot Bollebygd till Borås Centralstation. I arbetet med järnvägsplanen utgår vi från vårt högst rangordnade lokaliseringsalternativ från lokaliseringsutredningen. Hela utredningskorridoren har beaktats vid framtagandet av möjliga alternativ. I samråd 1 föreslås att gå vidare med alternativen Grön och Röd.

Korridoren för Göteborg–Borås fortsätter väster om delsträcka Borås och tillhör delsträcka Bollebygd.
Vi genomför fältundersökningar
Syftet med fältundersökningarna är att samla in information från området som ingår i delsträckan. Informationen kommer sedan ingå i utredningen om var järnvägen ska ligga och hur anläggningen ska se ut.
När vi genomför fältundersökningar kan det betyda att vi:
- Fotograferar områden
- Tar prover
- Genomför intervjuer
- Undersöker markförhållanden
- Observerar olika naturvärden
Berörda fastighetsägare får brev hem i brevlådan med mer information.
Din möjlighet att tycka till
Under processens gång håller vi samråd. Samråd innebär att vi kontaktar och för dialoger med bland annat andra myndigheter, kommuner, organisationer, enskilda berörda och allmänheten för att få synpunkter på utredningen och kunskap om området som vi utreder.
Tidplan
Vid det första samrådet kommer vi visa olika spårlinjealternativ för den nya järnvägen. Vi kommer också redovisa vilket alternativ som bäst bedöms uppfylla projektets ändamål och projektmål. För stationen visas olika alternativ på utformning av järnvägen och de nya plattformarna.
De synpunkter som kommer in kommer vi att sammanställa och bemöta i en samrådsredogörelse.
Vid det andra samrådet redovisas utformning av järnvägsanläggningen, inklusive omgivningspåverkan, skyddsåtgärder, tillfälliga ytor, permanent markanspråk och en fullständig miljökonsekvensbeskrivning. Även eventuella miljöprövningar kommer samrådas.
De synpunkter som kommer in kommer vi att sammanställa och bemöta i en samrådsredogörelse.
Den färdiga järnvägsplanen beräknas vara klar för granskning under 2028.
Granskning är ett sista formellt skede för järnvägsplanen där granskningssynpunkter kan lämnas. De synpunkter som kommer in kommer vi att sammanställa och bemöta i ett granskningsutlåtande.
Innan granskning kan ske ska miljökonsekvensbeskrivningen vara godkänd av länsstyrelsen.
När järnvägsplanen är klar genomförs en fastställelseprövning. När järnvägsplanen fastställts och den har vunnit laga kraft kan vi börja lösa in den mark som behövs för den nya järnvägen.
Kontakt
Göteborg–Borås
Skicka ett meddelande till oss om du har frågor om Göteborg–Borås.