Logga in
Logga in

Västra Götaland Delsträcka Borås

Vad?

Delsträcka Borås är en del av den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås.

Varför?

Förbättrad arbetspendling samt koppling till Landvetter flygplats.

Nuläge

I Borås har vi påbörjat arbetet med att ta fram en järnvägsplan. En järnvägsplan beskriver bland annat var järnvägen ska ligga och hur järnvägsanläggningen ska se ut.

Om projektet

Tack för engagemang och synpunkter under samrådet för delen Borås

Här berättar Trafikverkets projektledare Malin Odenstedt Lindhe om vad som händer tiden efter samrådet.

Delsträcka Borås är cirka 13 kilometer lång och går från kommungränsen mot Bollebygd till Borås Centralstation. I arbetet med järnvägsplanen utgår vi från vårt högst rangordnade lokaliseringsalternativ från lokaliseringsutredningen. Hela utredningskorridoren har beaktats vid framtagandet av möjliga alternativ. I samråd 1 föreslog vi att gå vidare med alternativen Grön och Röd.

Korridoren för Göteborg–Borås fortsätter väster om delsträcka Borås och tillhör delsträcka Bollebygd.

Vi genomför fältundersökningar

Syftet med fältundersökningarna är att samla in information från området som ingår i delsträckan. Informationen kommer sedan ingå i utredningen om var järnvägen ska ligga och hur anläggningen ska se ut.

När vi genomför fältundersökningar kan det betyda att vi:

  • Fotograferar områden
  • Tar prover
  • Genomför intervjuer
  • Undersöker markförhållanden
  • Observerar olika naturvärden

Berörda fastighetsägare får brev hem i brevlådan med mer information.

Din möjlighet att tycka till

Under processens gång håller vi samråd. Samråd innebär att vi kontaktar och för dialoger med bland annat andra myndigheter, kommuner, organisationer, enskilda berörda och allmänheten för att få synpunkter på utredningen och kunskap om området som vi utreder. 

Tidplan

Samrådet ägde rum mellan 21 oktober och 1 december 2025. Vid det första samrådet visade vi de olika spårlinjealternativen vi har tagit fram för den nya järnvägen. Vi redovisade också vilket alternativ som bäst bedöms uppfylla projektets ändamål och projektmål, samt olika alternativ på utformning av järnvägen och de nya plattformarna vid stationen. De synpunkter som kom in under samrådet kommer vi att samanställa och bemöta i en samrådsredogörelse som publiceras på vår webb.

Det finns möjlighet att i efterhand ta del av underlaget som redovisar de förutsättningar som finns inom utredningskorridoren, de möjliga alternativ som har utretts och bedömts samt vilket alternativ som bäst bedöms uppfylla projektets ändamål och projektmål.

Ta del av samrådshandlingar här

Vid det andra samrådet redovisas utformning av järnvägsanläggningen, inklusive omgivningspåverkan, skyddsåtgärder, tillfälliga ytor, permanent markanspråk och en fullständig miljökonsekvensbeskrivning. Även eventuella miljöprövningar kommer samrådas.

 

De synpunkter som kommer in kommer vi att sammanställa och bemöta i en samrådsredogörelse.

Den färdiga järnvägsplanen beräknas vara klar för granskning under 2028.

Granskning är ett sista formellt skede för järnvägsplanen där granskningssynpunkter kan lämnas. De synpunkter som kommer in kommer vi att sammanställa och bemöta i ett granskningsutlåtande.

Innan granskning kan ske ska miljökonsekvensbeskrivningen vara godkänd av länsstyrelsen.

När järnvägsplanen är klar genomförs en fastställelseprövning. När järnvägsplanen fastställts och den har vunnit laga kraft kan vi börja lösa in den mark som behövs för den nya järnvägen.

Kontakt

Göteborg–Borås

Skicka ett meddelande till oss om du har frågor om Göteborg–Borås.