Logga in
Logga in

Nu fortsätter planeringen av järnvägen Göteborg–Borås

Den 30 augusti kom regionala parter överens om sträckning och finansiering för järnvägen. Det innebär att vi ska planera en ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Vi kommer också att planera en bibana till Mölnlycke.

För att förbättra arbetspendlingen och anslutningen till Landvetter flygplats planerar vi en cirka sex mil lång järnväg för persontåg med stationer i Mölndal, vid Landvetter flygplats och i Borås. För att ytterligare gynna den regionala pendlingen ska vi också planera en bibana till Mölnlycke. Den ger en direkt koppling till den nya järnvägen som innebär att boende i Mölnlycke får det enklare att ta sig till flera olika orter, som Mölndal och Borås, och till Landvetter flygplats. På Landvetter flygplats planerar vi en fyrspårsstation för att järnvägen ska kunna vara en del av en framtida sträckning österut mot Jönköping och Stockholm.

Detta händer nu

Vi kommer att fortsätta planeringen av den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås med att utreda exakt var och hur järnvägen ska byggas inom det område som vi kom fram till i lokaliseringsutredningen. Vad gäller planeringen av bibanan till Mölnlycke börjar vi med att ta fram ett samrådsunderlag inför länsstyrelsen beslut om betydande miljöpåverkan samt utreder inom vilka områden, så kallade korridorer, som järnvägen kan gå inom.  

Under hösten kommer ett avtal som speglar parternas överenskommelse att tas fram och undertecknas. Parallellt med det så återstartar vi planläggningsprocessen för den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås och startar planeringen av bibanan till Mölnlycke, som tidigare inte varit en del av Trafikverkets uppdrag.

Träffa oss längs sträckan

Under hela vårt arbete med den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås och med bibanan till Mölnlycke kommer vi att bjuda in till dialog och samråd. Håll utkik på vår webbsida och i din lokala tidning för mer information.

Läs mer

Här kan du läsa en nyhet om överenskommelsen på Länsstyrelsen Västra Götalands webbsida.