Nu är vi klara och lämnar över området
I oktober avslutas projekt Hamnbanan och lämnar då området i Eriksberg. Projektet vill rikta ett stort tack för gott samarbete och förståelse från närboende.
2020 initierade Trafikverket ett omfattande projekt för att uppgradera Hamnbanan, den viktiga järnvägslänken för gods som transporteras till och från Göteborgs hamn, Nordens största hamn. För att möta den ökande efterfrågan på hållbara transportlösningar har vi nu byggt om Hamnbanan med dubbelspår för högre kapacitet
Samtidigt har vi tillsammans med Göteborgs stad förbättrat närmiljön. Järnvägsspåren är nu nergrävda i en tunnel vilket minskar bullernivåerna i området, vi har byggt gångbroar över spåren för att göra det lättare för boende att ta sig över och ner mot vattnet och en ny fotbollsplan, Krokängsplan, för att gagna idrottslivet. Inom kort flyttar den lokala fotbollsföreningen dit.
800 kom för att fira
Sista helgen i september bjöd Trafikverket in närboende för att tacka dem för tålamodet under byggtiden och för att fira invigningen av den nya fotbollsplanen. Trafikverket och Göteborgs stads idrotts- och fritidsförvaltning har samarbetat i utformningen av fotbollsplanen och Krokängsparken.
Det var mycket glädjande att över att 800 människor ville komma och inviga den nya fotbollsplanen. Målgången för projektet firades med korvgrillning, poängpromenad, tal och avslutningsvis med fotbollsmatch för ungdomar i den lokala fotbollsklubben.
Medan doften från grillarna spred sig i området, minglade närboende runt till tonerna från en blåsorkester, bestående av elever från Hisingens kommunala musikskola.
Projektledare, Otto Graffner, uttryckte i sitt tal att han är glad och stolt över att kunna lämna över området till de närboende.
–Det är väldigt, väldigt roligt. Det här är en bit på väg mot att minska klimatbelastningen genom att vi fått en högre kapacitet att transportera gods via järnväg istället för på våra vägar.
Projektledaren förklarade utgångsläget för projektet och valet att låta en sträcka på en kilometer av järnvägsspåren gå igenom en tunnel, delvis under Krokängsparken, naturområdet nära den nybyggda fotbollsplanen. Han lyfte fram fördelarna med att lägga järnvägen under jord.
–Vi valde tunnelalternativet i dialog med Göteborgs stad för att det alternativet skapar helt andra möjligheter för närmiljön. Det är tystare nu. Det ger också möjligheter till fler bostadshus på marken ovanför.
Spontan applåd
Otto Graffner fick en spontan applåd då han utryckte sin förhoppning om att berörda i området ska känna sig nöjda med resultatet. Projektledaren tackade också för engagemanget som projektet har skapat.
–Tack till er som har haft tålamod med oss medan vi har byggt. Jag vet att det har bullrat och att trafiken har påverkats men det är slut med det nu. Nu är det över och vi lämnar över området till er, avslutade Otto Graffner sitt tal.
Besökarna på plats hade möjlighet att ställa frågor till representanter från Trafikverket och företrädare för kommunen.
På plats var Jörgen Einarsson, regional direktör på Trafikverket.
–Folk är väldigt positiva, de tycker att det har blivit väldigt fint i närområdet och att utbyggnaden hanterats bra. Sedan har de många frågor kring den sista etappen, den som inte är byggd, sa Jörgen Einarsson.
Svaret är att det kommer att dröja.
–Nu har vi byggt ut så mycket dubbelspår på Hamnbanan att vi klarar av kapaciteten för många år framöver och vi behöver inte bygga vidare på så där tjugo, trettio år, förklarade Jörgen Einarsson.
Regiondirektören påpekade att utbyggnaden av Hamnbanan ger stora och långtgående effekter.
–Det här skapar värden, inte enbart för närområdet och för regionen utan för Sverige i stort. Utbyggnaden innebär att Göteborgs Hamn kan utöka godstrafiken på järnvägen med 50 procent istället för att den trafiken ska köras med lastbil på vägarna, förklarade Jörgen Einarsson.