Logga in
Logga in

8000 ton makadam skapar en stark järnvägsgrund

Makadam, kärnan i järnvägsinfrastrukturen, används för att bygga en robust grund där slipersen kommer att vila och rälsen ska löpa.

Vi är nu i full färd med att lägga makadam på våra längsta broar: Godstågsviadukten och Olskroksbron. Det här är det översta lagret i själva järnvägsbanken som järnvägsslipersen och som rälsen ska vila på. Detta ska bära spåret och säkra dess längd- och sidostabilitet och få de nybyggda spåren i exakt rätt position. Ljudet är inte obekant för omgivningen men vi har använt de möjligheter som finns för att dämpa omgivningsbuller. Efter att makadam har lagts måste det komprimeras noggrant för att säkerställa att det blir en stabil och hållbar yta. Detta görs med hjälp av tunga maskiner som applicerar tryck på makadamet.

Det är en imponerande mängd makadam som läggs ut just nu – hela 8000 ton, och för att sätta det i perspektiv motsvarar det ungefär 11 fotbollsplaner med ett 10 centimeter tjockt lager.