Logga in
Logga in

Olskroken planskildhet Lyckade lyft i Olskroken

Det blåste rejält i början av oktober när flera viktiga lyft var planerade i Olskrokens planskildhet. Mellan vindbyarna lyckades man så småningom få stålbalkarna på plats.

Arbetena med Olskroksbron fortsätter och de fyra förtillverkade nya brodelarna (stålbalkar) lyftes tillslut på plats mellan stöden över spårområdet. På grund av kraftiga vindar de här dagarna i oktober fick man anpassa lyften efter vädret. Det fyra stålbalkarna lyftes med två kranar i ett så kallat tandemlyft. 

Den sista stålbalken, för Godstågsviadukten som skulle lyftas över två befintliga stöd över Gullbergsån var ett extra kritiskt moment. Till detta lyft använde man sig av den stora kranen som hade anpassats för superlyftet genom att montera fast 250 extra ton som motvikt. Själva stålbalken vägde hela 210 ton och med hjälp av kranen skulle den dessutom vändas i luften innan den skulle placeras mellan de färdiggjutna brostöden i ett trångt utrymme. Här fick vi vänta ut de starka vindarna och sent på lördagskvällen den 8 oktober när vinden hade avtagit kunde stålbalken lyftas på plats.

När lyft ska göras trots svår väderlek gör man alltid en riskbedömning. Det krävs alltid en noggrann arbetsplanering där alla som är involverade i ett lyft vet exakt vad som ska ske och hur det ska göras. Det gäller att göra rätt bedömning och tumreglen är att aldrig göra ett lyft om man är tveksam. När lyftet med en sådan här stor kran sker ska alla åtgärder vara gjorda för att det ska kunna ske så säkert som möjligt.

Lyftkranen som var nästan 200 meter hög lyfter 750 ton och vid lyftet vägde själva kranen cirka 1000 ton vilket är kranens maxkapacitet. Nu fortsätter arbetena med form och armering och vi ska nu gjuta klart stödbenen där spåren ska planskiljas. Godstågsviadukten blir klar 2024 och kommer att ha en längd av 650 meter med dubbelspår.