Olskroken planskildhet Viktig milstolpe när det första godståget körde på nya Godstågsviadukten
Strax efter midnatt rullade det första godståget på den nya Godstågsviadukten i Olskroken planskildhet.
Den imponerande nya Godstågsviadukten, som sträcker sig sträcker sig 650 meter är den längsta av de nya broarna i Olskroken planskildhet. Bron byggdes parallellt med den gamla bron, som varit i bruk under så gott som hela byggtiden men sedan revs. Den nya godstågsviadukten byggdes om med en kryssväxel som är växelpartier som ger fyra spårval.
När spårkorset i Olskroken återställs, kommer godståg från Sävenäs rangerbangård och västra stambanan att använda den gamla bron för att färdas söderut. Den nya bron är huvudsakligen avsedd för godståg från Hamnen och Norge/Vänerbanan.
Med den nya Godstågsviadukten är vi väl rustade för att möta framtidens behov inom godstransport på järnväg, vilket är avgörande för företag och industrier som är beroende av effektiva och hållbara logistiklösningar.