Slussar i Trollhätte kanal Enkätundersökning i Trollhättan med fokus på kommunikation – här är resultaten
Trafikverket gör årliga undersökningar för att mäta förtroendet för vårt arbete med bland annat vägar och järnvägar samt i större infrastrukturprojekt.
I de större projekten genomförs undersökningar omkring vartannat år. Undersökningarna genomförs av Origo group – ett företag specialiserat på just enkätundersökningar.
I juni 2024 gjordes en undersökning om projektet Slussar i Trollhätte kanal, med fokus på Trollhättan. Undersökningen gjordes framförallt för att förbättra kommunikationen utifrån olika målgruppers behov men även för att ta reda på kännedom om och attityder till projektet. Den skulle också följa upp utvecklingen sedan 2022 och 2020, då vi gjorde likartade undersökningar.
Vi vill rikta ett tack till dig som deltog i undersökningen! Dina svar hjälper oss i vår fortsatta kommunikationsplanering.
Vad visade resultatet?
- Kännedomsnivån – alltså om man känner till projektet – ligger på en stabil hög nivå sedan 2022. Kännedomen är något högre bland närboende jämfört med allmänheten. Det är stora skillnader sett till åldersgrupper, högst är kännedomen bland äldre (65 år och uppåt).
- 55 procent är positiva till projektet, vilket är något lägre jämfört med för två år sedan (58 procent). Attityden är mest positiv bland allmänhet, män och de i åldern 45 år och uppåt. De positiva lyfter att projektet är gynnsamt för miljö, turism, handel och ekonomi. Motståndarna menar att projektet förstör natur- och bostadsområden.
- Hälften är positiva till alternativ Nord. Ytterligare 20 procent är neutrala till att bygga nya slussar i Nord. Närboende är något mindre positiva jämfört med allmänheten.
- Allt fler uppger att de fått information om projektet och då främst via allmän media samt vänner och bekanta. I år är det något fler som anser att informationen från Trafikverket är lätt att hitta och tillgänglig, men något färre upplever den som trovärdig.
- Medborgarna föredrar främst att få information om projektet via tv, radio eller dagstidningar, vilket är relativt ovanligt jämfört med liknande projekt (där direktinformation efterfrågas i högre grad). Efterfrågan på information via sociala medier har ökat jämfört med 2022 och ligger även högt jämfört med andra liknande projekt.
- Knappt var tredje kommuninvånare känner oro inför byggperioden och bland närboende uppgår andelen till 46 procent. Bland närboende är det främst oro kring framkomlighet, transporter och tung trafik.
Hur gick undersökningen till?
En inbjudan till undersökningen skickades ut per post till ett slumpmässigt urval av befolkningen. Målgrupperna var allmänhet och närboende i åldersintervallet 18–84 år som bodde i Trollhättan. Närboende avser personer som bor utmed kanalens planerade sträckning (alternativ Nord) och har delats in utifrån postnummer. Totalt har 627 svar samlats in, varav 54 är närboende och 573 är allmänhet. Totalresultatet har viktats utifrån kön och ålder för att spegla faktisk befolkning i Trollhättan.
Varför får inte alla Trollhättebor svara på enkäten?
I en attitydundersökning riktad till allmänheten behöver man avgränsa undersökningens omfattning utifrån dels kostnaden för att skicka ut, samla in och bearbeta svaren, dels utifrån hur tillförlitligt resultatet behöver vara för att undersökningen ska bli användbar.
Om det fanns obegränsade resurser och medel skulle man göra utskick till alla Trollhättebor, vilket då skulle ge många svar och en mycket hög tillförlitlighet i resultaten. Dock skulle det innebära en väldigt hög kostnad som inte är försvarbar utifrån att hantera offentliga medel på ett ansvarsfullt sätt. Av denna anledning görs ett slumpmässigt urval av medborgare som får representera ett genomsnitt av alla Trollhättebor. I denna undersökning har vi valt en urvalsstorlek som gör resultaten tillräckligt tillförlitliga och användbara på totalnivå samt ger möjlighet att bryta ner resultaten på några olika delmålgrupper, exempelvis utifrån kön och åldersgrupper.