Logga in
Logga in

Västra Götaland Väg 2183, Ed–Nössemark, bärighets- och förstärkningsåtgärder

Vi har förbättrat bärigheten och stabiliteten på väg 2183, sträckan mellan Ed och Nössemark. Vi har gjort dessa åtgärder för att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten på aktuell sträcka.

Vad?

Vi förstärker vägen för att öka hållfastheten (bärigheten).

Varför?

För att öka bärigheten, trafiksäkerheten och framkomligheten.

Nuläge

Byggnationen är klar. I slutet av juni läggs en slutgiltig ytbehandling på sträckan. Därefter återstår mindre åtgärder, bland annat linjemålning, som sker längre fram i sommar.

Om projektet

Aktuellt

I slutet av juni 2025 lägger vi på en slutgiltig ytbehandling bestående av grusmaterial. I samband med detta arbete regleras trafiken med lots och/eller trafikljus. Vi vill informera om att grusmaterialet som läggs ut kommer att medföra stor risk för stenskott under en längre period efter att utläggning har skett. Materialet behöver över en längre period pressas ned i befintlig beläggning. 

Visa hänsyn

Vi ber om överseende för den påverkan bygget och ytbehandling har på din vardag och ber dig som trafikant att ta hänsyn till medtrafikanter och de som arbetar vid och på vägen, för allas säkerhet.

Vi har förbättrat bärigheten på väg 2183, med start från tidigare färdigställd etapp vid Mäfällingen och cirka 12 kilometer söderut mot Ed. Vägen var tidigare 5,5 till 6 meter bred och på vissa sträckor var bärigheten (hållfastheten) mycket dålig. Trafiksäkerheten på vägsträckan var låg på grund av de kurvor som fanns och den dåliga sikten på vissa delar av sträckan. Genom att förstärka stora delar av sträckan och bredda kurvor har trafiksäkerheten och framkomligheten förbättrats.

Målet med projektet var framförallt att förbättra vägens bärighet så att den klarar den tunga trafik som dagligen kör på vägen.

Vägen har samma sträckning som förut, men är lite bredare och högre som en följd av den metod vi valt för att förbättra bärigheten.

Genomförda åtgärder

Vi har:

  • gjort nya diken och dräneringar för bättre avvattning av vägen
  • bytt längsgående och tvärgående vägtrummor
  • anpassat slänter (diken) och schaktat berg för att anpassa sidoområden
  • anpassat inner- och ytterslänter (diken)
  • fräst in makadam i vägen längs hela sträckan
  • gjort så kallade stödbensurgrävningar* på speciellt utsatta partier
  • byggt nya vägsträckor där vi rätat ut kurvor.

*Stödbensurgrävning innebär att vi bytt ut instabilt jordmaterial bredvid vägen mot stabilare massor.

Se karta över vägsträckan som vi byggt om (pdf, 1,9 MB)

Tidsplan

Granskningshandlingen finns under Dokument.

Vi avverkar vegetation och flyttar ledningar.

3 Byggstart 12 december 2022

4 Klart Preliminärt hösten/vintern 2024

5 Ytbehandling Slutet av juni 2025

Kontakt

Jonas Blomqvist

Projektledare

Telefon: +46 10-123 27 82

Hans Eklund

Markförhandlare

Telefon: +46 10-124 18 82