Logga in
Logga in
Visionsbild över nya stationshuset. Bakom stationshuset ser ni Park Central. Illustration: Reiulf Ramstad Arkitekter för Jernhusen

Nu kan nya stationshuset börja byggas – Västlänken överlämnar mark

Marken över blivande mittuppgången till station Centralen har överlämnats till Jernhusen som ska bygga Göteborgs nya stationshus. Överlämningen är en milstolpe som för oss närmare öppnandet av station Centralen 2026.

– Det känns fantastiskt att kunna överlämna marken. Trots att arbetet i området genom åren flutit på bra har vägen hit varit komplex och det har varit ett intensivt jobb in i det sista med skiftarbete dygnet runt, sex dagar i veckan, för att säkerställa överlämningen i tid, säger Mikael Larsson, projektledare för deletapp Centralen.

Överlämningen innebär att Jernhusen tar över marken och kan börja bygga det nya stationshuset. Det nya stationshuset kommer ligga över stations Centralens mittuppgång samt vara sammanhängande med Nils Ericson Terminalen och därmed också befintliga Centralstationen. Framtida resenärer kommer alltså kunna ta rulltrappan från stationen upp till det nya stationshuset och inomhus ta sig vidare till Nils Ericson Terminalen och befintlig Centralstation.

Mikael Larsson, projektledare deletapp Centralen

Marken som överlämnas. Foto: Daniel Zorman, NCC

Marken som överlämas. Foto: Daniel Zorman, NCC

Vårt arbete i området

Vi har jobbat i området sedan 2019 och bland de första vi gjorde var att gjuta slitsmurar. Slitsmurar är stödkonstruktioner som består av väggar som gjuts på plats rakt ner i marken. I Västlänkens fall är slitsmurarna inte bara ett stöd för att hålla leran borta under tiden som vi schaktar utan också en del av den permanenta tunnelkonstruktionen. Att låta slitsmurarna vara kvar efter byggtiden är inte helt ovanligt i andra länder, men i Sverige är det första gången som slitsmurar godkänts att användas som en del av konstruktionen i ett tunnelbygge. 

När slitsmurarna var på plats fortsatte vi arbetet med att schakta bort leran. Sedan följde ett stort betongarbete när vi gjöt stationens golv, väggar och tak. Nu har vi återfyllt marken och det mesta av vårt arbete syns inte längre ovan jord.

Under jord syns arbetet desto mer och det börjar likna en station. Vi har där monterat 18 av station Centralens totalt 30 rulltrappor och vi håller på att gjuta perrongerna. Vi förbereder också för hissinstallationer och har börjat klä vissa ytor med den sten som framtida resenärer kommer se när de kommer till station Centralen.

Nu fortsätter vårt arbete under marken i den blivande stationen samtidigt som Jernhusen bygger blivande stationshus ovanpå marken.

Säckstation 2026

För att tillföra nödvändig kapacitet till järnvägsnätet planerar vi att öppna station Centralen som en säckstation år 2026. En säckstation är en station där tågen åker in och vänder – tågen måste alltså byta färdriktning för att lämna stationen.

För att station Centralen ska kunna öppna som en säckstation 2026 måste både deletapp Centralen och deletapp Kvarnberget vara klara. Deletapp Kvarnberget är den delen av tunneln som kommer att användas för att vända inkommande tåg.

När alla delar av Västlänken är färdigställda kommer hela sträckan, och de tre stationerna i Centralen, Haga och Korsvägen, öppnas för genomgående tågtrafik. Vi ser en trolig trafikstart år 2030.​

Visionsbild över nya stationshuset. Illustration: Reiulf Ramstad Arkitekter för Jernhusen

Visionsbild över nya stationshuset. Illustration: Reiulf Ramstad Arkitekter för Jernhusen

Läs mer om station Centralen

Så blir Västlänkens station Centralen

”Tryggt och välkomnande” – arkitekten om Västlänkens station Centralen