Logga in
Logga in
Foto: Trafikverket

Västlänken Sprängning av bergpelare på Korsvägen

Nu spränger vi bort det sista av bergtunneln av det som ska bli station Korsvägen. I samband med dessa sprängningar kommer det att bullra i och runt Korsvägens schakt. Det är inget farligt men kan upplevas obehagligt.

Totalt över 200 meter berg i form av så kallade ”strossar” sprängs nu bort och kvar står massiva betongpelare som ska bära upp Korsvägen.

Strossar – våra tillfälliga bergpelare

Strossar är de bergpelare som lämnas kvar efter att pilottunnlarna har sprängts fram. Strossarna bär tillfälligt upp berget ovanför medan vi utvidgar tunneln och gjuter de betongpelare som ska bära belastningen senare. Strossarna löper cirka 60-70 meter på östra sidan och 140 meter på västra sidan in i tunneln och vi spränger bort dem stegvis, vanligtvis i sektioner om 2,5 meter.

Skonsam sprängning

Att spränga strossar är en utmanande process som kräver att vi spränger försiktigt för att inte överbelasta eller skada betongpelarna. 

Genom att dela upp sprängningen i två eller tre delar – där de nedre delarna av strossen sprängs först, följt av den övre delen – kan vi bättre kontrollera kraften och skydda de intilliggande betongpelarna. 

För att säkra en jämn lastöverföring och för att förhindra att tyngden appliceras för plötsligt eller fördelas ojämnt så alternerar vi sprängningen av de två strossarna på vardera sidan om betongpelarna. 

Spräng- och bullermattor för säkrare sprängning

Under sprängningsarbetet används både sprängmattor och bullermattor för att skydda omgivningen. Sprängmattorna, som är gjorda av ihopbundna tjocka bildäck, placeras runt betongpelarna för att skydda dem mot sprängskador. Bullermattorna, som fungerar som ljuddämpare, minskar både vibrationer och buller under sprängningarna.

Här bär betongpelare upp Göteborg

Varje betongpelare i tunneln är konstruerad av armeringsjärn och betong och har en imponerande bärförmåga på upp till 35 000 ton. Pelarna beräknas för närvarande bära cirka 20 000 ton vardera.

Tidsplan

Vi börjar med att spränga strossarna vid östra delen av stationen. Detta planeras att pågå fram tills maj 2025. På den västra delen av stationen gjuter vi de sista pelarna parallellt med att vi börjar spränga bort strossarna. Sprängningarna startar under hösten och beräknas pågå till sommaren 2025.  Våra Sprängningnar vid västra station kommer sannolikt pågå genom hela 2025.