Nu står Västlänkens första konstverk på plats
Idag monterade vi det rosa stenblocket på plats på det rosa fackverket och därmed kan konstverket bLINK, som till storleken är som ett trevåningshus, ses från långt håll.
bLINK är tänkt att bjuda in betraktaren att föreställa sig en gigantisk strålkastare som riktar en rosa ljuskägla mot marken. Alla ytor som fiktivt träffas av ljusstrålen färgas rosa: järnvägsbron, fackverket, markytorna, gångstråket och cykelvägen. Och mitt i detta står alltså stenblocket som vi nu har lyft på plats.
Stenblocket, som väger 35 ton, lyftes med en mobilkran som vi monterat under veckan. Mobilkranen är av modellen större, faktiskt bland de största som finns i Sverige.
Att lyfta något som väger 35 ton är inte helt ovanligt för oss men lasten (alltså ett asymmetriskt konstverk) och precisionen är desto mer ovanlig.
För att lyckas med lyftet har vi först byggt en specialställning på vilken själva stenblocket legat på när det monterats ihop. Sedan har vi med hjälp av ställningen rest stenblocket för att det ska hamna i rätt vinkel inför lyftet.
När stenblocket nu är på plats kommer vi att avsluta installation av de rosa plåtarna som klär stenblocket och sedan kommer de interna installationer färdigställas.
Vi kommer också att montera ner kranen och därmed fortsätta med resterande delar av konstverket, alltså att färga järnvägsbron, markytor, gångstråk och cykelvägar rosa. Det kommer också levereras rosafärgat betongkross som ingår i konstverket.
I området kring bLINK kommer vi även jobba med att återställa gång- och cykelbanor samt Kruthusgatan.
bLINK är en del av Kronotopia
Kronotopia är namnet på Västlänkens övergripande konstprogram som har tagits fram av Trafikverket, Statens konstråd, Västra Götalandsregionens konstenhet, Västtrafik, Göteborgs stad och Göteborg Konst. All konst som produceras inom Västlänken, under mark, i stationsbyggnaderna och utanför, tar avstamp i programmet.
Tillsammans med Statens konstråd har Trafikverket genomfört två internationella konsttävlingar för gestaltningen i stationerna Haga, Korsvägen och Centralen samt järnvägsområdet vid Olskroken i Göteborg.
Genom att engagera konstnärer tidigt i processen får de också inflytande över den arkitektoniska gestaltningen och kan samverka med arkitekter och konstruktörer så att miljöerna blir unika och konsten blir en del av helheten.