Logga in
Logga in

Västlänken Årskrönika Haga 2025!

År 2025 inleddes med ett genomslag under Landala torg och avrundades med produktionsstart för den sista av Hagas fyra byggentreprenader. Under året gick vi åter upp i full produktion.

Från och med november 2025 så har vi åter full produktion inom Västlänkens deletapp Haga. Då satte vi spaden i marken, eller rättare sagt, den första sponten i Stora Hamnkanalen. Här tittar vi på vad som har hänt i Haga under år 2025 och vad som är på gång vid Hagas olika arbetsplatser.

Hänt i Haga

I och med hävningen 2023 delades Haga i in fyra byggentreprenader. Upphandlingsprocessen för Stora Hamnkanalen har pågått under 2025. Efter en avbruten upphandling genomförde Trafikverket under sommaren en marknadsdialog med ett antal entreprenörer. Resultatet av den dialogen blev en förändring av upphandlingsformen och den 4 juli tilldelade Veidekke kontraktet för Stora Hamnkanalen.

I november inleddes våra arbeten i Stora Hamnkanalen. Tunneln kommer att passera tvärs igenom Stora Hamnkanalen, i närheten av dess mynning till Göta Älv. Här bygger vi med cut-and-coverteknik, vilket innebär att vi gräver uppifrån och sedan gjuter vi tunneln i betong i det öppna schaktet. Vi ska ned på cirka 20 meters djup, ett djup som kräver starka stödkonstruktioner.

Höstens arbeten inleds med att vi installerar spontväggar på den ena sidan av kanalen. I januari/februari påbörjar vi arbetet med att få ytterligare stödkonstruktioner, så kallade RD-pålar, på plats. Det innebär att vi borrar stålrör genom leran och två meter ned i det underliggande berget.

Mellan Residenset och Rosenlund sträcker sig Västlänkens spårtunnel i berg. Vid yxhugget, under Kungsgatan, passerar Västlänkens tunneln Götatunneln. Här har vi en passage med lägre bergtäckning som kräver en kombination av olika förstärkningsarbeten. Tidigare under 2025 har vi därför förstärkt berget med rörspiling. Tillsammans med tvärgående stålbalkar, som har monterats i takt med framdriften, fungerar dessa som en förstärkning av tunneltaket. Den första stålbalken monterade vi vecka 36 och i december kunde vi bygga den elfte och sista balken. I december tog vi oss förbi passagen med själva takdelen av tunneln och i januari fortsätter tunneldrivningen ned mot Rosenlund.

I mars inledde vi arbetet med att spränga ut den servicetunnel som mynnar ut vid Rosenlundsplatsen. Servicetunneln gör här en liten sväng under Kungshöjd för att sedan ansluta till spårtunneln i höjd med Kungshöjdsgatan 1. Vi har i december tagit oss 160 meter in i den cirka 190 meter lång tunneln. I januari 2026 räknar vi med att nå fram till själva spårtunneln och driver därefter tunneln parallellt norr- och söderut.

I Rosenlundsområdet har vi under året arbetat på båda sidor om kanalen för att förbereda området inför kommande schaktarbeten. VI har borrat bort gamla betongrester, stabiliserat marken och tätat med metoder som jetgrouting och ridåinjektering. I mitten av december kunde vi även påbörja  gjutningen av slitsmurar. Slitsmurarna är ett mycket viktigt moment då det är ett stort och kritiskt steg för att kunna påbörja schakten och därefter de permanenta konstruktionerna som planerat.

Byggnationen av station Haga sker på ett begränsat område mitt i kärnan av Haga. För att kunna nyttja arbetsområdet här bättre och bygga mer effektivt har vi under sommaren och hösten genomfört ett par åtgärder. Bland annat har vi rest en bodetablering över Allén och fört en dialog med länsstyrelsen angående en tillståndsändring av miljödomen.

Tillståndsändringen beviljades i juni och tillåter oss att fylla ut delar av kanalen för att utöka vårt arbetsområde. Utfyllnaden är permanent under byggtiden och ersätter en tidigare lösning med ett påldäck.

Här inledde vi år 2025 med ett genomslag i spårtunneln mellan station Haga och Korsvägen. Genomslaget innebär att vi nu har en cirka 1300 meter lång sammanhållen spårtunnel mellan våra stationsområden. I och med genomslaget har vi fokuserat på berguttaget för station Haga under Haga kyrkoplan och arbetar nu på totalt nio fronter i olika delar av anläggningen.

Några av årets höjdpunkter inom deletapp Haga!

Vi inledde året med ett genomslag

Den 21 januari tog vi ut det återstående berget i spårtunneln mellan station Haga och Korsvägen. Att etapp Haga och Korsvägen möttes upp var ett viktigt steg i byggande av Västlänken, det var även första gången i projektet som två spårtunnlar möttes i berg. I mars 2024 sammanfogades etapp Centralen och Kvarnberget.

Vi sätter första sponten i Stora Hamkanalen

I juli tecknade vi kontrakt med Veidekke för våra fortsatta arbeten i Stora Hamnkanalen. Västlänkens spårtunnel ska gå tvärs över kanalen, nära mynningen till Göta älv, och byggs med en metod som kallas för Cut-and-cover. I november inleddes arbetet med att vi började installera spont för kommande schaktarbeten. 

Vi passerar Yxhugget under Kungsgatan

I höjd med Kungsgatan passerar Västlänkens huvudtunnel över Götatunneln. Passagen är en av de största utmaningarna vi har på sträckan och kräver en kombination av förstärkningsåtgärder. I december fick vi den sista av de elva stålbalkarna på plats och tog oss förbi passagen i takdelen av tunneln. 

Vi börjar gjuta slitsmurar i Rosenlund

I mitten av december påbörjar vi gjutningen av slitsmurar i Rosenlund. Totalt ska vi få cirka 740 meter slitsmur på plats innan de stora schaktarbetena för betongtunneln kan påbörjas. För att kunna få en tät, stabil barriär av betong i Rosenlund använder vi två tekniker; sekantpålning och slitsmurar. Det handlar om stödfunktioner men med samma syfte. 

En eu-flagga samt logo-texten "Med finansierat av Europeiska unionens fond för ett sammanlänkat Europa