Västlänken Årskrönika Korsvägen 2025
Året inleddes med ett genomslag i bergtunneln mellan Korsvägen och Haga och avslutades med att de nya kritiska entreprenörerna tagit över ansvaret för hela etappen efter hävningen av den gamla entreprenören i september.
Under 2025 har arbeten pågått längs hela etappen Korsvägen. Det är en rad viktiga arbeten som har färdigställts. Korsvägen har även under året haft en hävning av entreprenören som har påverkat arbetena från september och framåt. Här listar vi viktiga milstolpar om vad som har hänt under året och vad som är på gång vid Korsvägens olika arbetsplatser från Landala, via Korsvägen och ner till Almedal.
Landala & Johanneberg
Året började med en historisk händelse när spårtunneln mellan Haga och Korsvägen bröt igenom berget under Landala torg den 21 januari och skapade en sammanhängande spårtunnel på cirka 1300 meter mellan stationsområdena i Haga och Korsvägen.
Det så kallade genomslaget markerade projektets andra stora genombrott efter genomslaget i servicetunneln året innan och är avgörande för att knyta samman Västlänkens framtida linjesträckning.
I bergtunnlarna under Johanneberg och Lorensberg har arbetet fortsatt med olika efterarbeten som att täta tågtunneln med så kallade dränmattor och arbetet med väg och vatten som har kommit långt.
Berget för den framtida fläktstationen är helt utsprängt och den tre våningar höga betongbyggnaden är färdiggjuten. Nästa år kommer arbetena igång med installationerna av själva fläktarna i huset.
Arbetet med det stora bergrummet för mellanplan mot västra entrén har fortsatt och där återstår endast ett utrymme i botten av berget innan sprängningarna är klara nästa år. Nästa år spränger vi även klart berget mellan våra tre pilottunnlar ut mot schaktet i Korsvägen. Då kommer alla bergarbeten vara klara runt Korsvägen.
Västra entrén
Västra entrén vid Artisten och Nya konst har genomgått en stor förändring under 2025. Efter avbrottet i september återstartades betongarbetena och i november gjöts den första delen av taket i betongtunneln mot Näckrosdammen och gamla Hovrätten.
Arbetet sker i ett djupt och trångt schakt, cirka 40 meter långt och 20 meter djupt. Logistiken är komplicerad med många omlokaliseringar av bygghissar och trapptorn för att säkra utrymningsvägar.
Även i berget mot mellanplanet har en ny portal gjutits, som ska knyta samman bergtunnel och betongtunnel inför framtida konstruktioner av högdelen som startar 2026.
Korsvägen
Efter att bottenplattan färdigställts i slutet av 2024 har stora delar av året präglats av att stationen börjat växa underifrån och upp. Ytterväggarna har nått upp till nivå två och allt fler innerväggar har gjutits parallellt med dem liksom en mittenbarriär.
På plattformen har arbetet med att gjuta 11 betongpelare fortsatt. Dessa ska bära upp den 50 meter breda betongtunneln, den så kallade ”boxen”, som kommer omsluta de fyra framtida spåren i stationen.
Under året har även arbetet med golv och tak för mellanplanet inletts, som ska förbinda stationens mittdel med de två entréerna direkt vid Korsvägen.
Ledningsomläggningar och trafikpåverkan i Korsvägen
Under sommaren utfördes omfattande ledningsomläggningar tvärs över Örgrytevägen vid Svenska Mässan. Arbetet skedde i fyra etapper och påverkade gångtrafikanter, biltrafik och spårvagnslinjer under en längre period.
I november påbörjades ett annat ledningsomläggningsarbete på Södra vägen som kommer att vara klart i febriari nästa år och som påverkar närboende och verksamheter i området.
Liseberg
Inne på Liseberg har arbetet fortsatt både över och under mark. I våtschaktet under Mölndalsån avlägsnas massor med hjälp av bland annat dykare och gripgrävare, och i torrschaktet vid Rondo fortsatte arbetet med armeringen för den första takgjutningen som kunde genomföras i november. Även en andra gjutning kunde göras veckan efter.
Den så kallade topdown metoden innebär att först kom betongväggarna på plats, så kallade slitsmurar, och sedan har sektioner av taket gjutits och fästs i dessa betongväggar. Därefter kommer vi börja schakta ut under taket och bygga själva tunneln nästa år.
Arbetena i västra delen mot E6 och Jakobsdal har samtidigt fortsatt med förstärkning av berg och förberedelser inför mötet med bergtunneln i Jakobsdal nästa år. Vi har schacktat ut och kommit ner till nivå 3 där vi når botten av schaktet.
Örgryte, Jakobsdal & Skår
Under 2025 har fokus legat på efterarbeten i de färdigställda bergtunnlarna under Jakobsdal. Det handlar om tätning, vattenhantering och förberedelser för installationer.
Kompletterande arbeten har utförts i spårtunneln, där borrning för bult och installation av dränmattor har orsakat viss påverkan för de boende ovanför tunneln under dagtid. Arbetena fortsätter att vara en viktig del av förberedelserna inför att spår och tekniksystem kommer på plats.
Almedal
En av årets största händelser var när den sista gjutningen av betongtunneln i Almedal färdigställdes i juni. Därmed knöts betongtråget tillsammans med bergtunneln från Skår, vilket skapade över 1500 meter sammanhängande Västlänk söderut.
Under sommaren genomfördes även den omfattande spårflytten i Almedal, där de befintliga järnvägsspåren lades om till sina permanenta lägen mellan juni och augusti. Detta möjliggjorde att tågen kunde åter passera området enligt plan i slutet av augusti.
I både bergtunneln och betongtunneln gjuts nu en mittbarriär och något som vi kallar track slab där spåren ska läggas när det är klart. Vi kommer till våren att starta arbetet med att bygga upp Almedalsvägen igen och anlägga en serviceväg som behövs för att bland annat räddningstjänsten ska kunna ta sig fram.
Hävning, entreprenörsbyten och återstart
En av årets stora händelser var Trafikverkets hävning av kontraktet med WLC i september. Direkt efter hävningen tog Trafikverket över arbetsplatsen och inledde en akut fas med att säkra anläggningen, maskiner och arbetsmiljön i egen regi.
Återstarten av projekten kom också snabbt igång och i oktober signerades kontrakten med Züblin och Veidekke som kritiska entreprenörer. Det har gjort det möjligt att sprängningar, betongarbeten och ledningsarbeten återupptogs redan i november.
I december gick upphandlingen för den fortsatta byggnationen av Västlänkens etapp Korsvägen vidare när vi skickade ut prekvalificeringen för nya entreprenörer efter hävningen för så kallade utförandeentreprenader. Marknaden får möjlighet att ansöka om att lämna anbud fram till den 15 januari nästa år.
Samtidigt arbetas det med själva förfrågningsunderlaget som internt ska vara klart innan jul. Sedan planeras det för att det ska kunna skickas ut i februari nästa år och att hela processen är klar i maj 2026.