Logga in
Logga in

Västlänken Effektivare sprängningar av bergpelare i Korsvägen

Sprängningarna i Korsvägen går in på upploppet och samtidigt ökar vi takten för att bli klara snabbare. Det är det sista i berget under Johanneberg som ska tas ut. Vi planerar bli klara med sprängningarna till våren.

Vi har ca 12 meter kvar av berg att spränga bort i form av de två så kallade ”strossarna” eller bergpelarna. Efter det står massiva betongpelare kvar som ska bära upp Korsvägen. Att spränga strossar är en utmanande process som kräver att vi spränger försiktigt för att inte överbelasta eller skada betongpelarna. 

Tidigare delade vi upp sprängningarna i två eller tre delar men nu försöker vi göra allt i en sprängning för att bli klara snabbare. Det innebär också att varje sprängning upplevs starkare för att det bullrar i och runt Korsvägens schakt. Det är inget farligt men kan upplevas obehagligt.

För att säkra en jämn lastöverföring och för att förhindra att tyngden appliceras för plötsligt eller fördelas ojämnt så alternerar vi sprängningen av de två strossarna på vardera sidan om betongpelarna. 

Under sprängningsarbetet används både sprängmattor och bullermattor för att skydda omgivningen. Sprängmattorna, som är gjorda av ihopbundna tjocka bildäck, placeras runt betongpelarna för att skydda dem mot sprängskador. Bullermattorna, som fungerar som ljuddämpare, minskar både vibrationer och buller under sprängningarna.

Varje betongpelare i tunneln är konstruerad av armeringsjärn och betong och har en imponerande bärförmåga på upp till 35 000 ton. Pelarna beräknas för närvarande bära cirka 20 000 ton vardera.

En eu-flagga samt logo-texten "Med finansierat av Europeiska unionens fond för ett sammanlänkat Europa