
Västlänken Svar till debattartikel i GP - Vilseledande att vi skulle mörka Västlänkens kostnadsutveckling
I en debattartikel sprids flera vilseledande uppgifter om Västlänken om bland annat kapacitet och kostnader. Påståendena är felaktiga och saknar stöd i fakta.
Debattartikel i GP - Trafikverket mörkar Västlänkens kostnader för att slippa bli granskade
Svar i GP - Vilseledande att vi skulle mörka Västlänkens kostnadsutveckling
Att hävda att Västlänken inte ger någon kapacitetsförstärkning är inte bara fel – det förminskar också den samlade planeringen som Trafikverket, regionen, kommuner och operatörer står bakom. Redan från starten i december 2026 möjliggör Västlänken tätare trafik, med kortare mellanrum mellan tågen. Det är en direkt effekt av den nya infrastrukturen, som Västtrafik nu planerar att använda fullt ut med fler avgångar och nya linjer.
När hela Västlänken tas i bruk är målet 15 tåg i timmen i varje riktning genom tunneln med en teknisk maxkapacitet på 24 tåg per timme, med genomgående pendeltågstrafik i stället för vändning i säckstationen. Det är denna nya funktion som även gör det möjligt att trafikera den framtida järnvägen mellan Göteborg och Borås som vi planerar byggstart för om ca 5 år. Utan Västlänken kan tågtrafiken i Västsverige inte fortsätta att utvecklas. Det är ett faktum som Västtrafik, regionen och de kommuner som medfinansierar projektet är eniga om.
Vad gäller kostnaderna är det Trafikverkets uppgift att både följa upp, utvärdera och vidta åtgärder när kostnadsavvikelser uppstår. Det är ett ansvar vi tar på största allvar. Vi har varit öppna med att det finns osäkerheter i delar av projektet, dels i etapp Haga där omtag har krävts efter hävning av tidigare entreprenör men särskilt kopplat till kontrakten för Centralen och Korsvägen utifrån att Trafikverket sett en onormalt hög grad av fakturering. Därför har Trafikverket också låtit oberoende granskare genomföra omfattande revisioner, vars slutsatser nu används för att ta fram en ny samlad kostnadsbedömning. Denna ska vara klar till Trafikverkets förslag på nationell plan, 2026-2037, för infrastrukturen som ska lämnas till regeringen under september.
Kostnadskontroll är och förblir en kärnfråga för Trafikverket. Det gäller Västlänken, men också alla andra stora infrastrukturprojekt. Trafikverket arbetar systematiskt för att dra lärdomar, utveckla uppföljningen och stärka styrningen.
Att inte offentliggöra preliminära siffror mitt i ett pågående analysarbete är inte att mörka, det är att ta ansvar för att det vi kommunicerar är korrekt. Parterna inom det Västsvenska paketet har fått löpande information och när arbetet är klart kommer slutsatserna att kommuniceras.
Västlänken är avgörande för att Västsverige ska få en hållbar, punktlig och kapacitetsstark järnväg.
Jörgen Einarsson Regional Direktör Trafikverket
Ordförande i ledningsgruppen för Västsvenska paketet