Logga in
Logga in

Västlänken Första spåren på plats i Västlänken vid Centralen

Nu tar Västlänken ett synligt kliv framåt. Vi har börjat gjuta fast spåren nere på station Centralen. Ett viktigt steg för att kunna öppna stationen i december 2026.

Totalt ska 5 000 meter ballastfritt spår och 16 växlar, bland annat en kryssväxel på hela 130 meter, komma på plats i den del av Västlänken som öppnar först. Det handlar om sträckan från E6:an i Olskroken in i Centralenområdet och genom Kvarnberget. Här byggs nya station Centralen med fyra spår, strax norr om dagens centralstation.

— Att spåren nu gjuts på plats i tunneln visar verkligen att vi närmar oss slutet av arbetet. Om drygt ett år kommer tågen att rulla här, och resenärerna kan kliva av och på vid en helt ny station mitt i Göteborg, säger Petra Rydén, ansvarig för bana på Trafikverket.

De ballastfria spåren börjar ta form i tunneln

Till skillnad från det som syns ovan jord, stationsbyggnader som växer fram, sker mycket av det avgörande arbetet nere i tunneln. Där tar spåren nu form. Hittills har vi gjutit båda mittspåren mellan perrongerna i stationsområdet. 

— Det innebär att vi har gjutit cirka 600 meter spår och använt cirka 600 kubikmeter betong, säger Niklas Elfström, byggledare betong på Trafikverket.

Eftersom tunneln är helgjuten, med bara ett mindre öppet hål, pumpas betongen genom ett rör som kan vara upp till 1500 meter långt.

— För de första gjutningarna användes ett 650 meter långt rör. Men vi har testat att pumpa betong genom ett rör på längre sträckor för att säkerställa kvaliteten. Betongen är anpassad för att pumpas genom röret, men kraven är desamma som vid all annan gjutning, säger Niklas Elfström.

Spårarbetet fortsätter i rask takt

Under hösten och vintern fortsätter vi att gjuta fast spåren. Närmast gjuts kryssväxeln fast i anslutning till spåren mot Kvarnbergsetappen. Sen fortsätter arbetet i rask takt fram till april nästa år, då samtliga spår och växlar för den första delen av Västlänken ska vara färdiggjutna.

— För att tågen ska kunna köra smidigt i flera riktningar bygger vi in 16 växlar, varav fyra är enkelväxlar och tre är specialdesignade avancerade kryssväxlar där spåren korsas. I en kryssväxel ingår fyra enkelväxlar och ett växelkryss, säger Petra Rydén.

Station Centralen öppnar i december 2026

Station Centralen blir den första av Västlänkens tre nya stationer att öppna. Det innebär tätare avgångar, fler förbindelser och en första känsla av den kapacitetshöjning som hela Västlänken ger när allt står klart.

— Resenärerna kommer märka skillnad direkt. Det blir fler avgångar, mindre trängsel och färre förseningar. Tågresan till och från Göteborg blir både enklare och mer pålitlig, säger Petra Rydén.

Samtidigt som arbetet med spåren pågår i tunneln färdigställs entréerna ovan jord. De ska knyta ihop Göteborgs kollektivtrafik på ett nytt och smidigt sätt.

Foto: Kasper Dudzik och Trafikverket