
Västlänken Tillståndsändring av arbeten i Rosenlundskanalen
Byggnationen av station Haga sker på ett begränsat område mitt i kärnan av Haga. En tillståndsändring av miljödomen gör att vi kan nyttja arbetsområdet i Rosenlund bättre och bygga mer effektivt.
Enligt Västlänkens miljödom från 2018 har vi tillstånd att bygga ett påldäck över Rosenlundskanalen, detta för att skapa mer yta på arbetsområdet och för att kunna utföra schaktarbeten. Fördjupad utvärdering har dock visat att ett påldäck inte är den mest effektiva lösningen, då det har sämre förutsättningar att klara av lasterna från de maskiner som krävs för att vi ska kunna bygga betongdelen av station Haga.
Under vintern 2024/2025 ansökte vi därför hos länsstyrelsen angående en tillståndsändring av miljödomen rörande våra arbeten i Rosenlundskanalen, berättar Helena Thysell Persson, projektledare Haga. Ändringen, som beviljades i juni, tillåter oss att fylla ut delar av Rosenlundskanalen permanent under byggtiden. Utfyllnaden ersätter lösningen med ett påldäck och gör att vi kan bygga mer effektivt och därmed ser möjlighet till en tid- och kostnadsbesparing, säger Helena.
Rosenlundskanalen öppnar april 2026
Tillståndsändringen innebär också att vi förlänger avstängningen av Rosenlundskanalen med ytterligare två månader; från den 1 oktober till och med 30 april 2026. Avstängningen gör vi genom att installera två nya spont tvärs över kanalen.
Med sponten på plats fiskar vi sedan ut området inom ”lådan, för att i möjligaste mån undvika att fiskfaunan i kanalen kommer till skada. Vi utförde utfiskningen i början av vecka 41 och efter stormen under helgen så var det mer fisk än vanligt i kanalen. Ungefär 70 fiskar togs upp och släppts ut i den del av Rosenlundskanalen som är öppen, berättar Andreas Johansson, miljöspecialist Haga.
Efter utfiskningen tömmer vi "lådan" på vatten, som pumpas ut i Rosenlundskanalen. För att förhindra grumling och eventuella oljerester använder vi siltgardiner, bubbelridå och oljelänsor som sitter tvärs kanalen i höjd med Fiskekyrkan. Siltgardinen består av flytande bojar på ytan med fiberduk hängande undertill som ansluter till botten. På båda sidor om arbetsområdet har vi bubbelridåer. Genom att skapa en ridå av luftbubblor via ett luftfyllt rör som riktas upp mot ytan, kan vi begränsa en spridning av grumlingen.
Vi utökar arbetsområdet
Det nuvarande arbetsområdet kommer i och med tillståndsändringen att utökas både österut och västerut. Första steget blir att ta ned den befintliga kanalmuren för att sedan sätta spont och rama de nya arbetsytorna. I och med att arbetsområdet utökas kommer vi också att flytta den nuvarande gång- och cykelbron något längre österut. Målet är att arbetet med utfyllnaden ska vara klart inför öppningen av Rosenlundskanalen den 30 april 2026.
En utfyllnad kan ta större laster än de påldäck i stål som var planerade 2018 säger Mats Ek, produktionsledare, Rosenlund. Metoden är också mindre tekniskt komplicerad att bygga, har en lägre klimatpåverkan och avlastar kanalmuren som inte tål så stora belastningar, fortsätter Mats.
När vi öppnar Rosenlundskanalen igenom kommer yrkesmässig båttrafik att kunna köra längs med en 300 meter lång fåra på kanalens norra sida. Spontningsarbeten utför vi på vardagar klockan 7.00-19.00. På helgerna utför vi inga arbeten som riskerar att överskrida uppsatta riktvärden för bullrande verksamhet.
