
Västlänken Vårt arbete vid Stora Hamnkanalen
Vid Stora Hamnkanalen planeras en tunnel under kanalen, nära mynningen till Göta älv. I norr ansluter vi den till den redan färdiga tunneln vid Kvarnberget och i söder ansluts den till bergtunneln under Otterhällan.
Så bygger vi tunneln
Tunneln vi bygger vid Stora Hamnkanalen byggs 55 meter i betong och 10 meter i berg. Tunneln ska gå tvärs under kanalen, nära mynningen till Göta älv. I norr ansluter vi den till den redan färdiga tunneln vid Kvarnberget och i söder ansluts den till bergtunneln under Otterhällan.
Vi använder en byggmetod som kallas cut-and-cover. Det betyder att vi gräver uppifrån och gjuter tunneln i betong i ett öppet schakt, cirka 20 meter djupt. För att vi ska kunna schakta ut lera och berg på ett säkert sätt behöver vi bygga starka stödkonstruktioner. Därför börjar vi arbetet med att sätta spontväggar på ena sidan av kanalen.
– Med spontväggarna bygger vi en ”box”. Den fylls sedan igen så att vi kan köra ut maskiner som ska installera ytterligare förstärkningar, så kallade RD-pålar. Det innebär att vi borrar ner stålrör i leran och ner i det underliggande berget. När vi gräver djupare förstärks rören med hammarband och stämp, berättar Johanna Arvidsson, delprojektledare.
Buller och miljö
Byggbuller kan vara påfrestande eftersom det bryter mot det vanliga ljudlandskapet. Arbetet vid Stora Hamnkanalen innebär bland annat spontning, pålning och borrning i berg. Dessa moment kräver maskiner som orsakar luftburet buller i omgivningen.
Ett exempel på buller är från de 30 meter höga pålningsmaskinerna. På grund av deras höjd och att arbetet sker ute på vattnet finns det ingen möjlighet att sätta upp bullerskärmar, då det helt enkelt inte går att förankra dem där.
I Trafikverkets miljötillstånd för Västlänken finns riktvärden för hur högt bullret som vi genererar får vara i närliggande bostäder. Därför tar vi tar fram en bullerberäkning för varje arbetsmoment som vi vet kommer bullra. Beräkningen tas fram av experter på buller, och visar hur högt bullret blir och hur långt det når.
För att komplettera våra bullerberäkningar genomför vi mätningar och följer upp de störningsanmälningar som kommer. Uppfattar omgivningen våra arbeten som störande kan projektet eventuellt vidta ytterligare åtgärder.
Arbetet kommer att påverka både bil-, gång- och cykeltrafik. Läs mer på på Trafik Göteborg
