
Västlänken Västlänkens arbeten i Stora Hamnkanalen inleds i höst
I juli tecknade vi kontrakt med Veidekke för våra fortsatta arbeten i Stora Hamnkanalen. Under hösten kommer vi att påbörja arbetet med att bygga Västlänkens tunnel mellan Kvarnberget och Residenset.
Stora Hamnkanalen består av en tunnel som ska byggas i både betong (55 meter) och berg (10 meter). Tunneln kommer att passera tvärs igenom Stora Hamnkanalen, i närheten av dess mynning till Göta älv. I norr ansluter tunneln till Västlänkens deletapp Kvarnberget och i söder till Hagas delprojekt Otterhällan.
Trafikverket och Veidekke arbetar nu med planeringen inför byggstart under hösten. Fram tills dess utför vi förberedande arbeten där vi bland annat flyttar byggplank, ser över bygglov för bodetableringen och planerar för hur trafiken i området ska hanteras under byggtiden.
Starka stödkonstruktioner för djupa schakt
Tunneln i Stora Hamnkanalen byggs med så kallad cut-and-coverteknik. Vilket innebär att vi gräver uppifrån och sedan gjuter tunneln i betong i det öppna schaktet. ”Gropen” i Stora Hamnkanalen kommer att bli cirka 20 meter djupt. Djupet kräver starka stödkonstruktioner, så att vi kan schakta ut lera och berg på ett säkert sätt. Höstens arbeten inleds därför med att vi installerar spontväggar på ena sidan av kanalen.
Med spontväggarna bygger vi en ”box”, säger Johanna Arvidsson, delprojektledare Stora Hamnkanalen. Boxen fyller vi sedan igen för att kunna gå ut med de maskiner som ska installera ytterligare stödkonstruktioner, så kallade RD-pålar. Det innebär att vi borrar stålrör genom leran och två meter ner i det underliggande berget. Stålrören är starkare än vanlig spont och i takt med att vi tar oss längre ned i marken kommer rören att förstärkas med hammarband och stämp, fortsätter Johanna.
Enligt Västlänkens miljödom får vi inte stänga av Rosenlundskanalen och Stora Hamnkanalen samtidigt. En del av Stora Hamnkanalen kommer därför alltid att vara öppen när vi bygger tågtunneln i betong här.
Under våren 2026 bygger vi en akvedukt genom vårt arbetsområde, för att möjliggöra båttrafik under byggtiden. I delprojektet kommer vi även att bygga nya kanalmurar längs Norra- och Södra Hamngatan. Total handlar det om cirka 80 meter mur, säger Johanna.
Bergpåslag under Residenset
I söder ansluter betongtunneln till berg under Residenset. Tunneln under Residenset är cirka 11 meter hög, 15 meter bred och vi har en låg bergtäckning vid påslaget. I nuläget återstår det ungefär 16 meter berg under byggnaden. Arbetet med att ta ut resterande berg kommer att gå försiktigt fram för att säkerställa att Residenset, byggnadsminne sedan 1935, inte tar skada.
Passagen kräver kraftiga förstärkningsåtgärder och vi kommer att förstärka berget i två steg. Först borrar vi cirka 14 stålrör kring tunnelkonturen, en metod som kallas för spiling. Allt eftersom vi spränger oss in berget kompletteras rören med tillfälliga stålbalkar som håller upp berget innan vi gjuter den permanenta betongtunneln, berättar Johanna.
