Västra Götaland Station Centralen och framtidens resande
Station Centralen öppnar i december 2026. Den nya stationen låter fler pendla snabbare, enklare och med färre byten.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
När Västlänkens station Centralen öppnar i december 2026 får Göteborg fyra nya underjordiska spår. I dagsläget är det trångt på Göteborgs centralstation, både för människor och tåg. Den nya stationen gör att fler resenärer kommer att kunna pendla snabbare, enklare och med färre byten.
Ett växande Göteborg
När det blir lättare att resa mellan orter i regionen kan invånarna nå en större arbetsmarknad och ett större utbud av utbildning, kultur, shopping och evenemang. Det gynnar i sin tur näringslivets utveckling och bidrar till ett attraktivt, växande och hållbart Västsverige.
Inom cirka tio minuters gångavstånd från de planerade uppgångarna från Station Centralen bor det idag ungefär 3 500 människor och runt 45 000 har sin dagliga sysselsättning i området. Järnvägstunnelns placering och stationens utformning har anpassats till de planer som Göteborgs Stad har för området med en expansion av verksamheter och bostäder.
Bättre tågförbindelser är också en förutsättning för att Västra Götalandsregionen ska nå sitt mål att tredubbla tågresandet från år 2006 till år 2035 och komma upp i 130 000 resor om dygnet.
Kapacitetsökning till och från Göteborg
Station Centralen kommer kunna dubbla resorna mellan Alingsås och Göteborg och skapar möjligheten för en helt ny linje som ska gå mellan Göteborg – Trollhättan – Uddevalla och Strömstad. Stäckorna Uddevalla-Göteborg, Älvängen-Göteborg och Skövde/Töreboda Göteborg påverkas också positivt. Totalt kommer det att kunna gå 71 fler tåg per dag och riktning.
Utökad arbetsmarknadsregion
Göteborg växer som arbetsmarknadsregion och Västlänken möjliggör och förenklar för bland annat:
- Ökad kapacitet i Göteborg, en förutsättning för att kunna bygga ut järnvägsnätet i regionen
- Genomgående pendeltågslinjer ger färre byten för resor i regionen, enklare att resa
- Egna spår för pendel- och regiontrafik frigör kapacitet på befintliga spår, trafik med gods- och fjärrtåg kan öka
- Stadsutveckling i Göteborgs stad och regionutveckling i Västsverige
- Avlastning av den lokala kollektivtrafiken med fler centrala målpunkter.
Bidrar till stadsutveckling i Göteborgs stad
och regionutveckling i Västsverige
Avlastar den lokala kollektivtrafiken med fler centrala målpunkter- Bidrar till att skapa smidigare tågresor för både person- och godståg i hela Sverige.
- När vi förbättrar Göteborgs knutpunkt löser vi en propp vilket gynnar alla orter i Västsverige och ökar tillgängligheten till hela landet.
- Ökad kapacitet ger bättre punktlighet, färre stopp och plats för fler tåg vilket gör tågresorna smidigare för både resenärer och näringslivet.
- Västlänken skapar nytta för hela Sveriges tågsystem
Framtidens resande
När hela Västlänken öppnar kommer fler tåg kunna köra genom Göteborg – oftare. De tre stationerna, Centralen, Haga och Korsvägen sprider ut resenärerna och minskar trycket på Göteborgs central och hela kollektivtrafiksystemet.
Med fler avgångar från bytespunkter runtom i Västsverige blir det större möjlighet att välja hur, när och vart man vill resa.
Västlänken är avgörande för att bygga ut järnvägsnätet i Västsverige. Den öppnar för fler satsningar, som nya spår till Borås, dubbelspår till Stenungsund och ännu fler avgångar mot Kungsbacka och Alingsås. Så att järnvägen kan växa och utvecklas i takt med oss som lever här.
När hela Västlänken tas i bruk är målet 15 tåg i timmen i varje riktning genom tunneln med en teknisk maxkapacitet på 24 tåg per timme, med genomgående pendeltågstrafik i stället för vändning i säckstationen.
Centralenområdet är ett av Göteborgs mest spännande utvecklingsområden. Västlänken och andra infrastrukturförbättringar gör det inte bara enklare att ta sig hit, utan skapar en välkomnande entré till staden.
Om sisådär 20 år ska 2 000 bostäder och 19 000 arbetsplatser, butiker och restauranger stå redo för såväl göteborgare som resenärer från kranskommunerna
Tågkarta

Bild på hur tågtrafiken kommer att gå när Station Centralen öppnar som säckstation.
Event 27-28 september - Öppet hus och tunneltur
Välkomna till Station Centralen på öppet hus och möjlighet att gå en tur i tunneln under den kommande Grand Central. Biljetter till tunnelturerna släpps i höst!
Nyheter
Tidsplan
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla imperdiet quam nunc, non dignissim orci semper ut. Mauris sed magna bibendum, scelerisque lacus in, semper sem.
Station Centralen öppnar som säckstation med fyra spår där tågen kan vända.
När det gäller tid för färdigställande av hela Västlänken så har vi bedömt ett spann mellan åren 2029 till 2032, där vi ser en trolig trafikstart 2030.
Frågor och svar
Inklusive stopp vid de tre stationerna kommer det att ta ungefär 12 minuter att köra genom tunneln.
Västlänken möjliggör genomgående pendel- och regiontågtrafik för alla linjer i regionen och kommer att knyta ihop Bohusbanan, Norge/Vänerbanan och Västra stambanan norrifrån med Västkustbanan och Kust-till-kustbanan söderifrån.
Linjer norr om tunneln ska på lämpligt sätt förbindas med linjer söder om tunneln, men vilka linjer som ska kopplas ihop med varandra och vilka direktförbindelser som ska finnas är ännu inte beslutat. Detta utreds efter bland annat Västra Götalandsregionens och Västtrafiks önskemål och tankar kring framtida förbindelser.
En säckstation är en typ av järnvägsstation där alla järnvägsspår slutar, och tågen måste därför byta färdriktning för att lämna järnvägsstationen. Som namnet antyder fungerar stationen som en säck, det finns bara en väg ut.
Delar av Västlänken öppnar som säckstation i december 2026 med Station Centralen. När Station Haga och Korsvägen öppnar kommer man kunna åka igenom hela Västlänken.
Stationen kommer att ha tre uppgångar och fyra entréer: den östra uppgången leder upp i Park Central, i höjd med Regionens hus. Mittuppgången, i den nya stationsbyggnaden, blir den största av uppgångarna. Stationsbyggnaden (med de många valven) kommer att ansluta till den befintliga centralstationen via Nils Ericson terminalen.
Resenärer som stiger av tåget på den nya stationen kommer alltså att kunna ta rulltrappan upp genom mittuppgången i det nya stationshuset och gå inomhus hela vägen via Nils Ericson terminalen och den befintliga Centralstationen och vidare ut på Drottningtorget!
I den västra uppgången byggs två entréer, varav en kommer att ligga i Nordstan, och den andra närmare Lilla Bommen. Du hittar fler bilder på station Centralen via länken i vår profil.
Stationen byggs med två nya perronger och fyra nya järnvägsspår, vilket gör det möjligt att öka antalet avgångar till och från Göteborg.
Perrongerna kommer täckas med grön granit. Sten är ett återkommande material på stationen, som även sätts på pelare och en del av väggarna. Väggarna kläs i ljusgrå skiffersten.
Utvändigt kommer entréernas fasader bestå av grågult tegel och stora glaspartier som ska ge ett inbjudande ljusinsläpp under dagen. På kvällen förvandlas entréerna till stora lyktor, då ljuset från dem lyser upp gatorna utanför.
Invändigt kommer väggarna att kläs med vitt kakel som övergår i bronsfärgad perforerad plåt i taket, som ska skapa bra akustik. Samma gröna granit som klär Västlänkens perronger kommer också gå igen på golvet.
Ljuset i entréerna kommer att bli mäktigt och fint. Entréerna ska vara inbjudande och det ska vara enkelt att förstå att de leder ner till tågstationen. Det ska kännas tryggt och lätt för alla att ta sig fram.
Med Västlänken skapar vi genomgående pendel- och regionaltågstrafik inom regionen. Detta bidrar till att kapaciteten ökar för tågtrafiken och att sårbarheten i järnvägssystemet minskar.
När det blir lättare att resa mellan orter i regionen kan invånarna nå en större arbetsmarknad och ett större utbud av utbildning, kultur, shopping och evenemang. Det gynnar i sin tur näringslivets utveckling och bidrar till ett attraktivt, växande och hållbart Västsverige.
Bättre tågförbindelser är också en förutsättning för att Västra Götalandsregionen ska nå sitt mål att tredubbla tågresandet från år 2006 till år 2035 och komma upp i 130 000 resor om dygnet.
Uppgångar och entréer
I dagsläget är det trångt på Göteborgs centralstation, både för människor och tåg. Idag måste alla tåg som kommer in till stationen åka ut samma väg. Med den nya stationen kan tåg passera vidare genom staden, vilket gör att fler tågpendlare kommer att kunna pendla snabbare, enklare och med färre byten. Detta bidrar i sin tur till mindre biltrafik och minskad klimatpåverkan.
Inom cirka tio minuters gångavstånd från de planerade uppgångarna från Station Centralen bor det idag ungefär 3 500 människor och runt 45 000 har sin dagliga sysselsättning i området. Järnvägstunnelns placering och stationens utformning har anpassats till de planer som Göteborgs Stad har för området med en expansion av verksamheter och bostäder.
