Logga in
Logga in

Skellefteå Norra

Skellefteå Norra är den del av Norrbotniabanan som går från Degerbyn till länsgränsen mellan Västerbotten och Norrbotten.

Vad?

Cirka 54 kilometer ny järnväg mellan Degerbyn till länsgränsen mellan Västerbotten och Norrbotten.

Varför?

Snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter. Halverar restiderna, sänker transportkostnaderna och förbättrar förbindelserna med övriga Sverige och Europa.

Nuläge

Projektering och planering inför samråd.

Om projektet

Sträckan mellan Skellefteå Degerbyn och länsgränsen Västerbotten/Norrbotten börjar i Degerbyn i Skellefteå tätort och går norrut genom Ersmark, Frostkåge, Ostvik, Byske, där det planeras för en regionaltågstation, och Åkroken (Åbyn), innan den slutar vid länsgränsen.

Linjeförslag för Norrbotniabanan mellan Skellefteå och länsgränsen

Trafikverket har gått vidare med en linjesträckning som ligger till grund för den fortsatta planeringen av Norrbotniabanan mellan Skellefteå Degerbyn och länsgränsen mellan Västerbotten och Norrbotten. Beslutet baseras på det samråd som genomfördes i februari 2025, samt på de synpunkter som kom in från boende, organisationer och andra berörda.

Den linjesträckning som vi arbetar vidare med bedöms uppfylla projektets mål på ett bra sätt. Den bidrar till smidigare transporter, tryggare trafiklösningar, lägre kostnader och mindre påverkan på klimatet genom bland annat färre transporter av massor.

Nästa steg är att ta fram ett mer detaljerat förslag för hur järnvägen kan dras och byggas i området. I det arbetet undersöker vi bland annat hur vägar påverkas, hur mycket buller som kan uppstå, vilka åtgärder vi kan vidta för att minska bullerpåverkan och hur vi minskar konsekvenserna för människa och miljö. 

Karta över föreslagen linje

Klicka för att förstora bilden

Kartan visar föreslagen linje mellan Degerbyn och länsgränsen Västerbotten/Norrbotten.

Möjlighet att tycka till

Under 2027 planerar vi att hålla ett samråd, där du som bor eller verkar i området får möjlighet att ta del av planförslaget och lämna synpunkter. Vi kommer att informera i god tid när det är dags.

Samrådsportal

I samrådsportalen kan du läsa mer ingående kring vad vi har gjort, vad vi utreder just nu och vad som kommer att ske framöver. Se aktuellt samråd under fliken Skellefteå Degerbyn–länsgränsen Västerbotten/Norrbottens län.

Tidslinje

Tidslinje för sträckan Skellefteå Degerbyn–Länsgränsen Västerbotten/Norrbotten

Innan vi kan börja bygga krävs noggrann planering, många utredningar, undersökningar och ett flertal tillstånd. Vi tar fram järnvägsplaner som är en detaljerad beskrivning av hur sträckningen av järnvägen ska se ut, och hur den ska byggas. Planerna ska även innehålla en miljökonsekvensbeskrivning (MKB). MKB beskriver den miljöpåverkan som en planerad verksamhet kan medföra.

Vi förbereder även miljöprövning av några av de vattenverksamheterna vi har på sträckan och ser till att arkeologiska undersökningar genomförs. Löpande under planeringens gång samråder vi med berörda om den nya järnvägen.

Granskning är det sista steget innan fastställelse och innebär att järnvägsplanerna går ut på remiss till berörda, till exempel närboende, sakägare, kommuner och verksamheter.

Trafikverkets avdelning Juridik och planprövning fastställer om järnvägsplanerna är korrekt utformade och framtagna. När järnvägsplanerna vunnit laga kraft finns markanspråket som behövs för att kunna bygga järnväg.

4 Byggstart 2033