Logga in
Logga in

Västerbotten Norrbotniabanan i Umeå

I Umeå bygger vi den första delen av Norrbotniabanan mellan Umeå centrum och Dåva. Samtidigt arbetar vi med att förbereda byggstarter på fler delar av sträckan.

Vad?

En del av Norrbotniabanan, 27 mil ny järnväg mellan Umeå och Luleå. I Umeå kommun planeras resecentrum i centrala Umeå samt en regionaltågsstation i Sävar.

Varför?

Snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter. Halverar restiderna, sänker transportkostnaderna och förbättrar förbindelserna med övriga Sverige och Europa.

Nuläge

Byggskede Umeå–Dåva, planering för byggstart Dåva–Skellefteå.

Om projektet

Norrbotniabanan är en ny järnväg mellan Umeå och Luleå som möjliggör snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter.  I Umeå sträcker den sig mellan Umeå centrum och kommungränsen mot Robertsfors, via Sävar och Gryssjön.

Bygget av Norrbotniabanan pågår mellan Umeå och Dåva

Längs sträckan Umeå–Dåva bygger vi. Utöver 12 kilometer järnväg ska vi även bygga cirka 24 kilometer vägar, 13 broar och en tunnel. De närmsta åren kommer vi att genomföra markarbeten längs järnvägens sträckning samt bygga den nya järnvägstunneln genom Ersmarksberget i Umeå. Därefter fortsätter arbetet med att få spår, el, signaler och telekommunikation på plats. Målet är att ha sträckan öppen för inledande godstrafik 2024.

Arbetet med Ersmarkstunneln

En 1,6 kilometer lång tunneln genom Ersmarksberget i Umeå ska byggas för Norrbotniabanan. Ersmarkstunneln ligger norr om Umeå godsbangård  och utgör den enda tunneln på Norrbotniabanans sträckning upp till Skellefteå. Den byggs som en dubbelspårtunnel och till den tillkommer också en 800 meter lång service- och räddningstunnel. Det beräknade berguttaget uppgår till totalt 415 000 teoretisk fast kubikmeter.

Vi ställer krav för minskad miljöpåverkan

I syfte att driva utvecklingen har Norrbotniabanan ställt krav på att elektroniska tändare skall användas vid all sprängning av berg ovan- såväl som under jord. Målet är förbättrad arbetsmiljö med minimering av odetonerat sprängämne samt en minskad miljöpåverkan eftersom en minskning av mängden odetonerat sprängämne också resulterar i minskade kväveutsläpp. Det här bidrar även till mindre vibrationer och möjliggör en minskning av sprängskadezonen vid tunnelns passage.

Vi förbereder för byggstarter mellan Dåva och Skellefteå

Längs sträckan Dåva–Skellefteå har vi fastställt järnvägsplanerna, samtidigt som vi påbörjar arbetet med att ta fram bygghandlingar och planera för byggstarter längs sträckan. Målet är att påbörja ledningsomläggningar och andra förberedande arbeten under 2023.

Följ arbetet i vår byggdagbok

På huvudsidan för Norrbotniabanan hittar du vår byggdagbok. Där kan du i bild och text följa arbetet med bygget av Norrbotniabanan, månad för månad.

Följ Norrbotniabanan på Facebook

Vi har en Facebook-sida speciellt för Norrbotniabanan. Här kan du följa vad som händer i arbetet, ta del av bilder och filmklipp, och också kommentera och ställa frågor till oss om projektet.

Störningar när vi bygger

Vi gör vårt bästa för att bygget ska påverka dig så lite som möjligt, men arbetet är komplext och vissa byggmetoder orsakar störningar. Här kan du meddela oss om du har blivit störd av vårt arbete.

Trafikinformation

I vår trafikinformationskarta hittar du aktuell information om trafikläget där du är.

Dokument och handlingar

Genom vårt dokumentarkiv kan du ta del av handlingar för Norrbotniabanan, till exempel kartor, järnvägsplaner och samrådsunderlag.

Information från Umeå kommun

På Umeå kommuns webbplats lägger kommunen upp information om sina frågor kopplade till Norrbotniabanan.

En eu-flagga samt logo-texten "Med finansierat av Europeiska unionens fond för ett sammanlänkat Europa

Kontakt

Richard Österbacka

TF Projektledare Norrbotniabanan Umeå–Dåva

Telefon: +46 10-124 32 55

Tore Wikner

Projektledare Norrbotniabanan Dåva–Gryssjön

Telefon: +46 10-123 70 48

Peter Jonsson

Mediekommunikatör

Telefon: +46 10-123 42 20

Mark och fastighet

Här kan du skicka ett meddelande till våra markförhandlare: