Norrbotniabanans byggdagbok i mars – utmanande gjutningar
Under de senaste veckorna har det varit full fart med gjutningar för två broar. Dessa har totalt tagit över två dygn att gjuta. Vi har också jobbat med planering, och tack vare vår snörika vinter en hel del snöröjning.
Den 14 mars gjöts underbyggnaden på bron som ska trafikera E12 vid Västerslätt/i20 (bro 788). Själva gjutningen tog ungefär 22 timmar utan pauser, och det gick åt ungefär 600 kubik betong.
På bilden syns bland annat Petrus som är arbetsledare för bron med sina broanställda. Bron som gjöts kommer blir ny vägbro för E12.
Med en brogjutning tillkommer risker. Många människor är på plats, över 100 betongbilar behöver komma in med betong på en liten yta. Allt behöver vara noga planerat, och säkerheten är oerhört viktig.
Vi hade därför skyddsrond med Anders som jobbar med säkerhet inom projektet, och vårt skyddsombud Wille var också på plats för att bevaka säkerhetsarbetet. Det var glädjande att det inte blev några anmärkningar denna gång.
När man jobbar hårt blir man hungrig. Vi gjorde pyttipanna, korv med bröd och hamburgare under hela dygnet som vi jobbade med gjutningen av bro 788. Sen blev det såklart många koppar kaffe och go-fika innan vi var klara.
På bilden syns farbanan i solnedgång med gjutningen i full gång.
Denna vinter har varit snörik. Det betyder snöröjning mest hela tiden hos oss. Så här kan det se ut från en traktorförares perspektiv, i traktorn sitter vår underentreprenör Håkan.
Det är inte bara ute det händer grejer, utan på etableringen bedrivs det hårt arbete i form av planering. Här sitter en del av gänget, samt några extraarbetande hundar och kollar på tidsplaneringen.
För att få en bättre överblick över vad som ska göras de närmsta veckorna visualiseras nyckeldata på tavla. Vid tavlan står Dan, vår ena platschef, och håller i mötet.