Norrbotniabanan ordnar orienteringsövning för räddningstjänsten
Under fyra dagar har vi genomfört orienteringsövningar med Umeåregionens brandförsvar på Norrbotniabanans byggarbetsplatsen, allt för att möjliggöra bättre räddningsinsatser under byggtid i den nya Ersmarkstunneln.
– Totalt har vi varit ute i fyra dagar och guidat räddningstjänsten. Den grundläggande tanken med guidningen att de ska få bättre förutsättningar vid en räddningsinsats, om man är bekant med området är det oftast enklare att snabbt kunna orientera sig, förklarar Henrik Östlund, specialist på tunnelsäkerhet på Norrbotniabanan.
Byggarbetsplatser är ofta komplexa och förändras ständigt, vilket ställer höga krav på räddningstjänstens förmåga att snabbt orientera sig och agera effektivt. Genom dessa övningar får räddningspersonalen möjlighet att bekanta sig med platsen, förstå dess struktur och identifiera möjliga risker.
Tunnelns unika utmaningar
Särskilt fokus under övningen har varit på den 1,6 km långa tunneln som byggs genom Ersmarksberget. Tunnlar ställer unika krav på räddningsinsatser, eftersom bygget medför allt längre enkelriktade tunnelrör allteftersom tunnelbygget fortskrider. Detta medför att rökdykarinsatser kan behöva genomföras med ovanligt långa inträngningsvägar. En viktig aspekt i tunneln är räddningskammare som placeras i tunneln när framdriften har nått 300 meter in och längre, vilket ger arbetare en alternativ utrymningsmöjlighet till säker plats att ta skydd om en olycka inträffar, som till exempel en brand som blockerar utgången.
– Att kunna orientera sig i tunneln och ha en plan för hur insatsen kan genomföras är avgörande för en snabb, säker och effektiv insats, förklarar Henrik.
Under guidningen besökte räddningstjänsten också specifika räddningsplatser på byggarbetsplatsen, strategiskt utplacerade på vardera sidan av tunnelbygget. Räddningsplatser är mötesplatser dit brandförsvaret eller ambulansen larmas vid olyckor och personal från tunnelentreprenade möter upp och guidar vidare in i anläggningen. Allt för att snabba på insatsen.
Tunneln är också utrustad med ett produktionsvattensystem som kompletterats med särskilda uttag som gör att brandförsvaret kan få snabb tillgång till vatten för släckningsarbete vid behov.
– Vi har också haft gemensamma genomgångar kring hur man kan använda ventilationen i tunneln för att hantera en brand. I vissa fall är det bäst att stänga av den, medan den i andra situationer kan det vara bäst att ha den på för att styra utvecklingen av en brand, säger Henrik.
Förberedelser för framtida säkerhet
Dessa övningar är en viktig del av det säkerhetsarbete som pågår under byggandet av Norrbotniabanan. Genom samarbete mellan projektet och brandförsvaret skapas bättre förutsättningar för säkerheten, både under byggtiden och för framtida användning av järnvägen.