Logga in
Logga in

Flera län Enånger-Idenor-Stegskogen (Hudiksvall)

På delen Enånger-Idenor-Stegskogen (via Hudiksvall) ska vi välja korridor – ett geografiskt område lämpligt för ett framtida dubbelspår. En sträcka på cirka 39 kilometer.

Vad?

Vi har utrett etapper och korridorval som möjliggör att Ostkustbanan kan byggas ut med dubbelspår steg för steg.

Varför?

Ostkustbanan, inklusive Ådalsbanan är ett viktigt stråk för Sverige och Europa. Dubbelspår längs stråket möjliggör en ökad person- och godstrafik samt ger kortare restider.

Nuläge

Vi har tagit ställning för det Västra alternativet av korridor för dragning av Ostkustbanan.

Om projektet

Två tidigare delsträckor (Enånger-Idenor och Idenor-Stegskogen) har nu slagits ihop till en gemensam utredningssträcka, eftersom det finns starka tekniska och funktionella beroenden mellan etapperna. Samrådshandligen presenterar alternativa korridorer som löper mellan Enånger söder om Hudiksvall och Stegskogen i norr. 

Ställningstagande för korridorval

Nu har vi tagit ställning till korridor för dragning av Ostkustbanans dubbelspår för delsträckan Enånger-Idenor-Stegskogen. Vi kommer gå vidare med korridor Väst. Några av anledningarna till den valda korridoren är att den ger kortast sträcka som kan byggas utan nämnvärda störningar för befintlig trafik och gör minst påverkan på miljövärden.

Du kan läsa ställningstagandet i sin helhet på den här länken

Nu fortsätter arbetet med att få in delsträckan i kommande nationell plan för transportinfrastrukturen, först då kan vi få finansiering och projektet kan drivas vidare för att ta fram en järnvägsplan.

Länk till karta över korridoren Väst (jpeg, 2 MB)

Slutligt val av korridor och stationsläge i Hudiksvall och Iggesund togs under september 2025.

Nytt dubbelspår på hela sträckan mellan Gävle-Sundsvall sträcker sig långt fram i tiden eftersom det fortfarande är mycket planering och flera beslut som behöver vara klara innan själva byggnationen kan börja, troligen tidigast om 10 år, kanske mer.

Ekonomisk ersättning för markintrång

Följande gäller när vi tar mark i anspråk (reglering av intrång efter fastställd järnvägsplan):

  • Vi meddelar markägaren via brev vilket datum vi kommer att ta marken i anspråk.
  • Vanligtvis betalar vi ut ersättningen för marken när järnvägen är färdigbyggd eller i projektets slutskede.
  • Ersättningsbeloppet räknas upp med index och ränta från den dag vi tog marken i anspråk.

Läs mer i broschyren Väg eller järnväg på min mark (Trafikverkets publikationsdatabas)

Från planering till byggande – lär dig mer om vår planeringsprocess

Tidplan

Översyn av korridorerna medförde att vi under sommaren 2021 redovisade ett kompletterande samrådsunderlag för tillkommande ytor och samråd genomfördes 28 juni-10 september 2021. Därefter har skriftliga synpunkter inkommit och Trafikverket har sammanställt en samrådsredogörelse. 

Det kompletterande samrådsunderlaget inklusive samrådsredogörelse tillställdes länsstyrelsen för beslut om betydande miljöpåverkan. Länsstyrelsen beslutade 2021-12-21 att projektet kan antas medföra en betydande miljöpåverkan. 

Samråd kring Samrådshandling Val av lokalisering genomfördes 17 januari till 18 mars 2022.

Samrådsredogörelse tas fram och publiceras på webbplatsen.

Vi har fått sammanvägda ståndpunkter av kommun och Länsstyrelsen. Vi har gjort en fördjupad studie om stationsläge i Iggesund. Därefter ska kommun och Länsstyrelsen komplettera sina sammanvägda ståndpunkter.

Trafikverkets ställningstagande om vilken korridor som ska ligga till grund för fortsatt arbete.

Underlaget för ställningstagande grundas på de konsekvensbedömningar som framgår av samrådshandlingen, inklusive bedömningar av måluppfyllelse, samlad miljöbedömning, byggnadskostnader och en samhällsekonomisk bedömning. Därtill beaktas inkomna synpunkter från genomförda samråd samt kommunens och länsstyrelsens sammanvägda ståndpunkter.

Frågor och svar

Via den här länken hittar du övergripande information om vårt utredningsarbete för dubbelspårsutbyggnad på Ostkustbanan. Där finns också vanliga frågor med svar.

Kontakt

Peter Nyberg

Projektledare

Telefon: +46 10-123 29 59

Helena Stropp

Markförhandlare

Telefon: +46 10-123 73 71