Logga in
Logga in
Foto: Malin Svantesdotter, Trafikverket

Ostlänken, en ny dubbelspårig järnväg Öppet hus i Norrköping – med unik visualiseringsteknik

I samband med samrådet för delsträckan Loddby-Butängen arrangerade Trafikverket öppet hus tillsammans med Norrköpings kommun, där vi visualiserade våra planförslag på ett nytt, tillgängligt och unikt sätt.

Tillsammans med Norrköpings kommun arrangerade Trafikverket ett två dagars öppet hus på Visualiseringscenter C. Det öppna huset kombinerade information, presentation och fysiska möten kring hur järnvägen, den nya stationen och utvecklingen av Norrköpings stad kan komma att se ut i framtiden.

Med en rad interaktiva lösningar tydliggjorde vi helheten och våra aktuella förslag som samrådet innefattar genom en kombination av bland annat en 3D-printad fysisk modell med projicerade kartunderlag, en digital 3D-modell i form av touchbord som både visar helheten och gör det möjligt att zooma in vid enstaka detaljer samt en uppskattad film som presenterades i domen. Filmen går även att se i traditionellt webbformat på Norrköpings kommuns hemsida.

Josef Erixon, projektledare Norrköpings kommun och Daniel Palm, projektledare Trafikverket presenterar filmen som visades i domen en gång i timmen.

”Ett nära samarbete är nyckeln”

Genom de interaktiva lösningarna har vi kunnat bidra med en bättre förståelse för hur våra planförslag ser ut och vad det kan komma att innebära inför kommande byggnation och övergripande stadsutveckling.

– Även om Trafikverket och kommunen har ansvar för olika delar är det just ett nära samarbete som är nyckeln till en attraktiv och fungerande helhetslösning. Järnvägen, stationsområdet och staden utgör en helhet och vi arbetar gemensamt med utformningen av stationen och området omkring. Vi samarbetar även längs sträckan kring till exempel vägar och avvattning, säger Daniel Palm, projektledare på Trafikverket.

Fortsatt utställning på Visualiseringscenter C

Drygt 600 personer besökte öppna husets två dagar, där vi utöver de tekniska visualiseringarna hade specialister på plats vid olika stationer för att besvara frågor och funderingar från besökarna. Redan innan timmen var slagen för den utannonserade tiden hade de första besökarna börjat strömma in.

– Det gemensamma öppna huset blev ett mycket lyckat samrådsevent och återkopplingen från besökarna har varit att de nu har fått en tydligare förståelse för vad våra förslag och följande påverkan innebär. Det har även beskrivits som ett nytt och spännande upplägg och ett samråd utöver det vanliga! Detta tar vi verkligen till oss och framöver laddar vi för att arbeta vidare med de utmaningar som ligger framför oss – med målet att skapa en järnväg, station och stadsutveckling som vi alla kan vara stolta över, säger Josef Erixon, projektledare på Norrköpings kommun.

Om du missade att besöka öppna huset finns det fram till den 15 januari möjlighet att besöka Visualiseringscenter C där Ostlänkens järnvägsanläggning, den nya stationen och Norrköpings kommuns stadsutveckling bland annat presenteras med tredimensionella kartor på touchskärm och som fysisk 3D-modell. Välkommen till Kungsgatan 54 där centret har öppet varje dag mellan 10 och 16. Besöket är kostnadsfritt. 

Mer information och samrådshandlingar

Vill du lämna synpunkter på Trafikverkets förslag gällande Loddby-Butängen går detta att göra fram till den 13 december.

Samrådshandlingarna finns tillgängliga bland Ostlänkens övriga dokument. Du hittar dem under rubriken Norrköping och Aktuella handlingar: Järnvägsplan eller Miljöprövning (vattenverksamhet) genom att följa länken nedan.

Det finns även mer information i vår samrådsportal.

Samrådet innebär att vi bjuder in till diskussion runt vår föreslagna lösning för järnvägen genom Norrköping. 

– Förutom utformningen av anläggningen så informerar vi även om risker och olägenheter som vi har identifierat, vilka ligger till grund för vår fortsatta hantering där vi försöker minska omfattningen av vår påverkan så mycket som möjligt inom vårt givna uppdrag. Finns det synpunkter eller kännedom om förhållanden som inte tydligt beskrivs i samrådsunderlaget är vi tacksamma att få ta del av detta. Ju tidigare vi får in eventuella synpunkter desto större möjlighet finns det att påverka, säger Daniel Palm, projektledare på Trafikverket.