
Ostlänken, en ny dubbelspårig järnväg Samrådsredogörelse för delsträckan Loddby–Butängen, Norrköpings kommun
Nu har vi sammanställt inkomna synpunkter tillsammans med våra svar från senaste samrådet gällande Loddby-Butängen.
Samrådet om järnvägens föreslagna utformning, planerade markanspråk, miljökonsekvensbeskrivning och vattenverksamhet pågick mellan den 18 november och 13 december 2024.
Samrådsredogörelsen är en sammanställning av hur samrådsprocessen har gått till och vilka synpunkter som hittills har kommit in från allmänhet, myndigheter, enskilda och särskilt berörda. För detta samråd publicerar vi två olika samrådsredogörelser – en för järnvägsplanen och en för vattenverksamheten. Samrådsredogörelserna är uppdaterade med synpunkter som har kommit in till oss under samrådsperioden och fram till slutet av mars månad 2025.
Att bygga i staden ställer höga krav
Ostlänken går genom redan bebyggda områden och det gör planeringen särskilt komplex. Vi behöver ta hänsyn till både befintlig bebyggelse, verksamheter och tekniska krav på järnvägen. Flera synpunkter gällande delsträckan har handlat om oro för buller, vibrationer, tillgänglighet och bygglogistik, vilket är förståeligt i en tät stadsmiljö.
– Att bygga i en befintlig stadsmiljö innebär en rad utmaningar. Vi arbetar löpande med att begränsa påverkan på omgivningen så långt det är tekniskt och samhällsekonomiskt möjligt, samtidigt som vi uppfyller kraven på en modern järnväg, säger Elin Bartsch, projektledare på Trafikverket.
Boende och fastighetsägare har bland annat uttryckt oro för buller, vibrationer och utseendet av planerade bullerskyddsskärmar. När det gäller bullerstörningar arbetar Trafikverket enligt en särskild modell.
– För att minska bullerstörningar under byggperioden arbetar vi med olika åtgärder enligt en åtgärdstrappa. I de fall som byggbuller beräknas överskrida projektets riktvärden kan till exempel tystare arbetsmetoder, åtgärder vid boende eller begränsningar i arbetstider bli aktuella, förklarar Elin Bartsch.
Synpunkter bidrar till utveckling
De inkomna synpunkterna är en viktig del av planeringsprocessen och flera yttranden har redan lett till förändringar eller vidare utredningar – bland annat vad gäller bullerskyddsåtgärder och anläggningens påverkan på närliggande fastigheter.
– Vi uppskattar verkligen alla synpunkter som inkommit. Flera av dem har varit värdefulla och har gjort att vi nu ser över vissa lösningar – exempelvis hur bullerskydden kan utformas mer platsanpassat. Det är en viktig del i att hitta lösningar som fungerar både tekniskt och för de som bor och verkar i området, säger Elin Bartsch.
Samrådet är en viktig del i den fortsatta planeringen och uppföljning, dialog och ytterligare utredningar kommer att ske löpande framöver.
Här kan du läsa samrådsredogörelserna
- Samrådsredogörelse – järnvägsplan Loddby-Butängen, 2025-04-16 (pdf, 593 kB)
- Samrådsredogörelse – vattenverksamhet Loddby-Butängen, 2025-04-22 (pdf, 2 MB)
Vad händer nu längs delsträckan?
Framöver kommer Trafikverket att bearbeta planförslaget och färdigställa miljökonsekvensbeskrivningen inför länsstyrelsens godkännande. Därefter kommer järnvägsplanen att ställas ut för granskning. Under granskningen kommer myndigheter, organisationer, enskilda som är särskilt berörda samt allmänheten ges möjlighet att granska Trafikverkets slutliga planförslag. Granskningen är planerad att genomföras under 2026.
Ostlänken i Norrköping
Läs mer om Ostlänkens delsträckor i Norrköpings kommun.