Persontrafik på Sydostlänken – men bara för en dag
Den 3 maj 2025 rullade en rälsbuss från 1950-talet ut på sträckan Älmhult–Olofström, en unik chans att resa på en bana utan persontåg på över 40 år.
- Genom att bjuda allmänheten på en åktur vill vi öka kunskapen om Sydostlänken och skapa förtroende för Trafikverket och vårt arbete med att planera den nya järnvägen och upprustningen, säger Chris Thorísson.
Resa på Olofströmsbanan
Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar från Kristianstad körde olika turer under dagen med sin rälsbuss som tog över 100 passagerare. Älmhult-Olofström tur och retur. Rälsbussen gjorde uppehåll vid blivande stationsläge i både Lönsboda och Vilshult.
För den som inte ville åka tåg, men ville veta mer om Sydostlänken, kunde man träffa Trafikverkets medarbetare på mötesplatserna vid stationen i Olofström och i Lönsboda under dagen. På Älmhults station mötes man även där av kommunen.
Sydostlänken, både upprustning och nysträckning
Trafikverket planerar för att rusta upp järnvägen mellan Älmhult – Olofström och bygga ny järnväg söderut som ska ansluta med Blekinge kustbana. I projektet ingår också att bygga nya bangårdar i Olofström och Karlshamn och ett nytt mötesspår på Blekinge kustbana. Den nya järnvägen och upprustningen görs för att utveckla godstrafiken på sträckan och för att göra det möjligt för persontågstrafik. Medarbetarna i Sydostlänken arbetar nu med att ta fram fem järnvägsplaner för både upprustning och nysträckning. Planerad byggstart 2029. Arbetet har pågått under många år, och Sydostlänken är ett efterlängtat projekt både av näringsliv, region och kommunerna runt omkring.
- Vi behöver arbeta med att förklara vår process och på det sättet öka acceptansen för att det tar lång tid och att arbetet både i planerings- och byggfas kan medföra störningar och intrång på mark, menar Chris Thorísson.
Ingen persontågstrafik på 41 år
Olofströmsbanan, den ca 40 kilometer långa banan mellan Älmhult-Olofström öppnade för trafik 1901, efter tre års byggtid. I området kring järnvägen fanns mängder av diabas, den svarta graniten, och därför var det vanligt att transportera sten på järnvägen i början av sekelskiftet. Men även en hel del torv och trä fanns i området. Efter både första och andra världskriget, på 1960-talet, etablerade Volvo sin fabrik i Olofström och ångloken avlöstes av containertåg. Flera tågbolag gjorde försök med persontågstrafik, även med rälsbuss. Men intresset för att åka tåg på sträckan var dåligt och 1984 gick det sista tåget med passagerare på banan. Tills nu.
- Det här blir en unik chans att resa med tåg på sträckan – en försmak av vad som kan bli verklighet i framtiden. Vi hoppas att många vill komma för att uppleva järnvägen på nära håll, träffa Trafikverkets medarbetare och ta del av information om projektet och dess möjligheter, avslutar Chris Thorísson.