Under oktober kommer vi att genomföra drönarflygningar i Gnarp för att skapa fotografiska bakgrundskartor inför projekteringsarbetet. Inmätningarna görs längs Kyrkvägen, Stationsvägen och Ängebyvägen.
Under oktober kommer vi att genomföra drönarflygningar i Gnarp för att skapa fotografiska bakgrundskartor inför projekteringsarbetet. Inmätningarna görs längs Kyrkvägen, Stationsvägen och Ängebyvägen.
I mitten av oktober börjar vi arbetet med vegetationsröjning längs järnvägen mellan Bollnäs och Edsbyn. Detta är första steget i utredningen av möjligheten att återuppta trafik på sträckan utifrån ett totalförsvarsbehov.
Den 30 september presenterade Trafikverket sitt förslag till ny nationell plan för Sveriges transportinfrastruktur 2026–2037. I förslaget vill Trafikverket ompröva Gävle–Kringlan, utifrån dess samhällsekonomisk nytta.
Den 30 september presenterade Trafikverket remissversionen av den Nationella planen för transportinfrastrukturen 2026–2037. I planen finns nu E4 Kongberget–Gnarp namngivet, med en planerad byggstart i perioden 1–3 år.
Inför det fortsatta arbetet med dubbelspåret på Bergslagsbanan, delen Gävle Västra-Forsbacka, kommer vi att genomföra en arkeologisk förundersökning hösten 2025.
Tidigare undersökningar har visat att det finns arkeololämningar inom järnvägsområdet. För att få mer information har vi ansökt om nya undersökningar hos Länsstyrelsen hösten 2025.
Lokaliseringsutredningen är klar och vi har tagit ställning om var de nya spåren ska gå på delsträckan mellan Enånger och Stegskogen, norr om Hudiksvall.
Nu startar höstens arbete för en ny E4 mellan Kongberget–Gnarp, mötesfri väg 2+1. Arkeologiska utredningar, fältarbeten och planerad flytt av ledningar ligger i startgroparna.
Sprängningarna kommer att ske dagtid under 16 veckor då sträckan närmast Hudiksvall stängs av ca 3 minuter vid varje sprängning. En tydlig ljudsignal kommer att höras både före och efter sprängningarna.