
Med start i höst bygger vi om Örebro Södra. Det blir en ny sidoplattform på västra sidan av stationsområdet, vilket innebär att vi kan stänga plattformsövergången där tre unga personer omkom i slutet av februari 2024.
Med start i höst bygger vi om Örebro Södra. Det blir en ny sidoplattform på västra sidan av stationsområdet, vilket innebär att vi kan stänga plattformsövergången där tre unga personer omkom i slutet av februari 2024.
Nu har vi skrivit kontrakt med en entreprenör och kan komma igång med mark-, bro- och tunnel-entreprenaden mellan Hallsberg och Stenkumla.
I en film visar vi vad vi ska bygga i den sista delen av dubbelspårsprojektet mellan Hallsberg och Degerön. Vi förklarar även hur vi följer våra miljötillstånd för att projektet ska ha minimal klimat- och miljöpåverkan.
Vi har gjort en förbiledning för trafiken vid järnvägsbron som vi bygger över väg 50 söder om Åsbro. Förbiledningsvägen ska användas från den 21 januari till och med våren 2026. Hastigheten på vägen sänks till 50 km/h.
Nu är tiden för halka, snö och kyla här. Vi står rustade för en ny vintersäsong på vägarna och har tips till dig som trafikant som också behöver förbereda dig på vinterväglag.
Mellan vecka 47 och vecka 11 ska vår och våra entreprenörers vinterorganisation fungera fullt ut för en järnvägsanläggning som omfattar mer än 14 200 kilometer spår, 10 000 växlar, 4 000 järnvägsbroar och 190 tunnlar.