Hjärup
Stationen i Hjärup öppnades i oktober 2023. Här har spåren och stationen byggts fyra meter lägre än markplan för att minska bullret från tågen till bebyggelsen intill. Stationens plattformar nås från en bro över spåren.
Stationsbron är cirka 27 meter bred och har utformats som ett stationstorg med gott om plats för gående och cyklister. I framtiden kan även bilar passera över bron och stanna för att hämta och lämna resenärer. På bron finns cykelparkering, trappor och hissar ner till plattformarna. Det går också att nå plattformarna med ramper från Jakriborg och Banvallsvägen. Plattformarna är cirka 250 meter långa och finns vid de yttre spåren.
Aktuellt - så påverkar återställningen Hjärup
Projektets arbeten i Hjärup beräknas pågå till årsskiftet 2024/2025. Då är nya Vragerupsbron öppen och Banvallsvägen återbyggd med en separerad gång- och cykelväg. Återställingen omfattar också ett stort ledningsarbete längs Banvallsvägen som utförs för Staffanstorps kommun.
- Ledningsarbetet längs Banvallsvägen har nu nått upp till Stationsbron och sträckan mellan Lars väg och Tågvägen är därför tillfälligt stängd. Trafiken på Banvallsvägen, från Lars väg, leds söderut, och trafiken från Tågvägen leds norrut. Följ den orangea skyltningen och kör försiktigt.
- När avloppsledningen grävs ner utmed stationshusen leds trafiken på en tillfällig väg mellan stationshusen och järnvägen.
- Parallellt med ledningsarbete byggs Banvallsvägen om och får en helt ny utformning med separerad gång/cykelväg och en nya korsningar, bladn annat vid Lommavägen och Lars väg. Under vägbygget måste trafiken ledas om och kan ändras med kort varsel. Trafiken leds bitvis också på grus. Entreprenören gör sitt bästa för att hålla vägarna i farbart skick.
- Under hösten 2024 beräknas Stationsbrons anslutning med Banvallsvägen bli klar. En pendlarparkering byggs mellan bron och gamla stationshuset, den öppnas sent i höst. En tillfällig pendlarparkering finns norr om Jakriborg, med infart från Hansavägen.
- Vragerupsvägen är tillfälligt stängd över spåren i väntan på att den nya bron ska öppnas. Bron kan öppnas när Banvallsvägens norra del byggts om. Banvallsvägen kommer att anslutas till Väståkravägen och Vragerupsvägen i nya korsningar. Vragerupsbron öppnas preliminärt i månadsskiftet november/december.
- Trafik till och från Jakriborg (och Lomma) leds tillfälligt via Lommavägen, Gamla Lundavägen och Väståkravägen.
Vägar för fotgängare och cyklister
Ledningsarbete och bygget av Banvallsvägen påverkar trafiken genom Hjärup, inte minst för gående och cyklister. Trafiken leds om och behöver ändras ibland – följ orangea skyltar och kör försiktigt.
- Stationsbron används för att passera över järnvägen för gående och cyklister. Lommavägen är också ett alternativ för passage över järnvägen.
- Stationens perronger når du med hiss eller trappa från bron. Det finns även ramper ner till plattformarna från Jakriborg och från Banvallsvägen norr om Stationsbron.
- Från och med augusti arbetar entreprenören med Banvallsvägens anslutning till Stationsbron och korsningen med Lars väg. Samtidigt färdigställs ramperna från östra plattformen upp till Banvallsvägen. Den södra rampen är stängd tillfälligt och öppnas i oktober. För att passera över Banvallsvägen används övergången norr om bron, vid cykelparkeringen.
-
För gående och cyklister som ska upp på bron från Banvallsvägen och östra perrongen, eller som ska ta sig mellan Jakriborg och Banvallsvägen används trappor eller stationshissen vid den östra perrongen. Lösningen med hiss för gående och cyklister infördes i slutet av maj och beräknas vara kvar till slutet av oktober.
- Stationsbron byggs ihop med den ombyggda Banvallsvägen och Lars väg under hösten 2024 med nya vägar för gående och cyklister.
- Cykelparkeringar finns idag på stationsbron och vid Jakriborgsmuren. Senare i höst byggs även cykelparkeringar på den östra sidan, mellan bron och gamla stationshuset. En tillfällig cykelparkering finns vid Banvallsvägen.
- Vid den nya Lommavägen och på den nya bron över järnvägen finns en gång- och cykelbana. I den nya korsningen som byggs vid Lommavägen kommer gång- och cykelbanan att kopplas ihop med gång- och cykelbanan som byggs längs nyam Banvallsvägen.
- Mellan Lommavägen i Hjärup och Gränsvägen i Åkarp har en serviceväg byggts väster om järnvägen. Vägen kommer senare att öppnas så att även gående och cyklister kan använda den. Men servicevägen kommer inte att underhållas som en vanlig väg och det finns ingen belysning.
Så går och cyklar du vid Hjärups station
Från mitten av augusti stängs den södra rampen från perrongen och passagen över Banvallsvägen söder om stationen. För att passera över Banvallsvägen används passagen norr om bron. (Se grön markering) För att passera över bron används hiss och trappor.
Buller
När nya Banvallsvägen byggs packas de olika gruslagren med maskiner som vibrerar. Detta kan orsaka buller och vibrationer för dig som bor nära Banvallsvägen.
Arbetstider
Arbetet pågår normalt vardagar från 07.00 till som längst 19.00. I enstaka fall kan kvälls- och helgarbete förekomma.
Nya broar i Hjärup
I Hjärup har tre nya broar över järnvägen byggts; Stationsbron, bron för Lommavägen och en bro för nya Vragerupsvägen. Nu byggs Banvallsvägen om och samtidigt byggs anslutningarna till broarna. Läs mer broarna.
Lommavägen i Hjärup är en viktig väg som förbinder Gamla Lundavägen med Lomma, den gick tidigare under järnvägen. När de tillfälliga spåren byggdes stängdes vägen och trafiken har letts om på andra vägar, bland annat Vragerupsvägen.
En vägbro har byggts för Lommavägen och den öppnas i månadsskiftet februari/mars. Bron är drygt elva meter bred och 30 meter lång. Den kommer att ha två körfält och en gång- och cykelbana. Den kopplas ihop med Banvallsvägen i en ny korsning som byggs under återställningen.
Spåren genom Hjärup, och stationens plattformar, har byggts i ett djupt schakt, cirka fyra meter djupt jämfört med den gamla järnvägen. Över stationen finns nu en bred bro, 27 meter bred och 52 meter lång.
Stationsbron är som ett stationstorg med cykelparkering och vindskydd med biljettautomater, och trappor och hissar ner till plattformarna. Trapphusen och vindskyddet på bron har utformats som en stor grön klammer av stål och glas som ligger över spåren. Bron blir den centrala passagen för gående och cyklister och binder ihop Jakriborg med det övriga Hjärup. Bilar kan i framtiden också passera över bron och det kommer finnas plats för bilar att hämta och lämna resenärer.
Den gamla Vragerupsvägen var smal och gick under järnvägen i en smal passage som revs strax innan spårbygget startade. Trafiken flyttades till en stålbro som byggdes strax intill. Stålbron, och Vragerupsvägen, stängdes i samband med att Lommavägens bro öppnades i månadsskiftet februari/mars.
En helt ny bro över de nya spåren har byggts strax norr om Vragerupsvägen. Bron är cirka 32 meter lång och 10,5 meter bred, den får två körfält och en gång- och cykelbana. Nya Vragerupsvägen och bron öppnas under hösten 2024.
Kommunens planer för Hjärup
Staffanstorps kommun planer styr hur området runt Hjärups station utformas. På kommunens hemsida kan du läsa mer om detaljplanerna för områdena vid stationen och den nya järnvägen genom Hjärup.
Anmäl ett fel, störning eller skada
Om du störs av bygget, eller om det är något vid våra arbetsplatser som inte står rätt till, kan du anmäla det till projektet. Om du misstänker att Trafikverket orsakat skada kan du ha rätt till ersättning.