Logga in
Logga in

Återställningen i Hjärup

Nu byggs nya Banvallsvägen med en separerad gång- och cykelväg. Återställningen omfattar också ett stort ledningsarbete längs hela Banvallsvägen. Återställningen i Hjärup beräknas pågå till årsskiftet 2024/2025.

Spåren och stationen i Hjärup har byggts fyra meter lägre än markplan för att minska bullret från tågen. Stationsbron i Hjärup är cirka 27 meter bred och på bron finns cykelparkering, trappor och hissar ner till plattformarna. Det går också att nå plattformarna med ramper från Jakriborg och Banvallsvägen. I framtiden kan även bilar passera över bron och stanna för att hämta och lämna resenärer. Stationens plattformarna är cirka 250 meter långa och finns vid de yttre spåren. 

Aktuellt - så påverkar återställningen Hjärup

Projektets arbeten i Hjärup beräknas pågå till årsskiftet 2024/2025. Ett stort ledningsarbete utförs för Staffanstorps kommun och samtidigt som Banvallsvägen byggs om. Allt detta påverkar trafiken i Hjärup som behöver ledas om. Följ den orangea skyltningen och kör försiktigt. 

  • Ledningsarbetet längs Banvallsvägen har nått fram till det gamla stationshuset. Sträckan mellan Lars väg och Tågvägen är därför tillfälligt stängd. Trafiken från Lars väg leds söderut, och trafiken från Tågvägen leds norrut, delvis på en tillfällig väg mellan stationshusen och järnvägen. Trafiken leds ibland på grus. Entreprenören gör sitt bästa för att hålla vägarna i farbart skick. 
  • Parallellt med ledningsarbete byggs Banvallsvägen om och får en helt ny utformning med separerad gång/cykelväg och en nya korsningar för anslutande gator och vägar.
  • I slutet av 2024 beräknas Stationsbrons anslutning med Banvallsvägen bli klar. En pendlarparkering byggs mellan bron och gamla stationshuset, den öppnas i december. En tillfällig pendlarparkering finns norr om Jakriborg, med infart från Hansavägen. 
  • Vragerupsvägen är tillfälligt stängd över spåren i väntan på att den nya bron ska öppnas. Bron kan öppnas när Banvallsvägens norra del byggts om. Banvallsvägen kommer att anslutas till Väståkravägen och Vragerupsvägen i nya korsningar. Vragerupsbron öppnas preliminärt i månadsskiftet november/december.
  • Trafik till och från Jakriborg (och Lomma) leds tillfälligt via Lommavägen, Gamla Lundavägen och Väståkravägen. 

Vägar för fotgängare och cyklister

Ledningsarbete och bygget av Banvallsvägen påverkar även vägar för gående och cyklister som leds om och ändras under bygget – följ orangea skyltar och kör försiktigt.

  • För gående och cyklister som ska passera över järnvägen är det främst Stationsbron som gäller. Lommavägen är också ett alternativ för passage över järnvägen.
  • Stationens perronger når du med hiss eller trappa från bron. Det finns även ramp ner till perrongen från Jakriborg.
  • Under hösten bygger entreprenören Banvallsvägens anslutning till Stationsbron och korsningen med Lars väg. Samtidigt färdigställs ramperna från östra perrongen upp till Banvallsvägen. Den södra rampen är stängd tillfälligt och öppnas senare i höst. För att passera över Banvallsvägen används en övergång norr om bron, vid den tillfälliga cykelparkeringen.
  • För gående och cyklister som ska upp på bron från Banvallsvägen och östra perrongen, eller som ska ta sig mellan Jakriborg och Banvallsvägen används trappor eller stationshissen vid den östra perrongen. Lösningen med hiss för gående och cyklister infördes i slutet av maj och beräknas vara kvar till mitten av oktober.

  • UPPDATERAD: 26 oktober ändras gång och cykelvägarna vid Stationsbron. Rampen från östra perrongen stängs för att nya pendlarparkeringen och cykelparkeringen ska byggas. Se bild och förklaring nedan.
  • Cykelparkeringar finns idag på stationsbron och vid Jakriborgsmuren. En tillfällig cykelparkering finns vid Banvallsvägen, den kommer att stängas i mitten av oktober. Senare i höst byggs en permanent cykelparkeringar på den östra sidan, mellan bron och gamla stationshuset. 
  • Vid den nya Lommavägen och på den nya bron över järnvägen finns en gång- och cykelbana. I den nya korsningen som byggs vid Lommavägen kommer gång- och cykelbanan att kopplas ihop med gång- och cykelbanan som byggs längs nyam Banvallsvägen.
  • Mellan Lommavägen i Hjärup och Gränsvägen i Åkarp har en serviceväg byggts väster om järnvägen. Vägen kommer att kunna användas även av gående och cyklister. Men servicevägen kommer inte att underhållas som en vanlig väg och det finns ingen belysning.

Så går och cyklar du vid Hjärups station

UPPDATERAD Från 26 oktober ändras vägarna för gående och cyklister vid Stationsbron i Hjärup. Norra rampen från östra perrongen upp till Banvallsvägen stängs, även rampen söderut är stängd. För att nå perrongen används trappan eller hissen. För att ta sig ut på Banvallsvägen, och till Lars väg, används en gång- och cykelväg på ramp från Stationsbron. 

Buller

När nya Banvallsvägen byggs packas de olika gruslagren med maskiner som vibrerar. Detta kan orsaka buller och vibrationer för dig som bor nära Banvallsvägen. Även  transporter och andra maskiner kan orsaka störande buller.

Arbetstider

Störande arbeten pågår normalt vardagar från 07.00 till som längst 19.00. I enstaka fall kan kvälls- och helgarbete förekomma.

På norra delen av Banvallsvägen, från stationshusen och upp till Blåklintsvägen, arbetar entreprenören längre dagar med VA-arbeten, och vissa helgdagar. De arbetar 06.00 till 18.00 på vardag och på helgerna 07.00 till 16.00.

Nya broar i Hjärup

I Hjärup har tre nya broar över järnvägen byggts; Stationsbron, bron för Lommavägen och en bro för nya Vragerupsvägen. Nu byggs Banvallsvägen om och samtidigt byggs anslutningarna till broarna. Läs mer broarna.

Lommavägen i Hjärup är en viktig väg som förbinder Gamla Lundavägen med Lomma, den gick tidigare under järnvägen. När de tillfälliga spåren byggdes stängdes vägen och trafiken har letts om på andra vägar, bland annat Vragerupsvägen.

En vägbro har byggts för Lommavägen och den öppnas i månadsskiftet februari/mars. Bron är drygt elva meter bred och 30 meter lång. Den kommer att ha två körfält och en gång- och cykelbana. Den kopplas ihop med Banvallsvägen i en ny korsning som byggs under återställningen.

Spåren genom Hjärup, och stationens plattformar, har byggts i ett djupt schakt, cirka fyra meter djupt jämfört med den gamla järnvägen. Över stationen finns nu en bred bro, 27 meter bred och 52 meter lång.

Stationsbron är som ett stationstorg med cykelparkering och vindskydd med biljettautomater, och trappor och hissar ner till plattformarna. Trapphusen och vindskyddet på bron har utformats som en stor grön klammer av stål och glas som ligger över spåren. Bron blir den centrala passagen för gående och cyklister och binder ihop Jakriborg med det övriga Hjärup. Bilar kan i framtiden också passera över bron och det kommer finnas plats för bilar att hämta och lämna resenärer.

Den gamla Vragerupsvägen var smal och gick under järnvägen i en smal passage som revs strax innan spårbygget startade. Trafiken flyttades till en stålbro som byggdes strax intill. Stålbron, och Vragerupsvägen, stängdes i samband med att Lommavägens bro öppnades i månadsskiftet februari/mars.

En helt ny bro över de nya spåren har byggts strax norr om Vragerupsvägen. Bron är cirka 32 meter lång och 10,5 meter bred, den får två körfält och en gång- och cykelbana. Nya Vragerupsvägen och bron öppnas under hösten 2024.

Kommunens planer för Hjärup

Staffanstorps kommun planer styr hur området runt Hjärups station utformas. På kommunens hemsida kan du läsa mer om detaljplanerna för områdena vid stationen och den nya järnvägen genom Hjärup.

Anmäl ett fel, störning eller skada

Om du störs av bygget, eller om det är något vid våra arbetsplatser som inte står rätt till, kan du anmäla det till projektet. Om du misstänker att Trafikverket orsakat skada kan du ha rätt till ersättning.

Kontakt

Fyrspåret Malmö-Lund