Skåne Fyrspåret Malmö–Lund
Med fyra spår mellan Malmö och Lund ökar kapaciteten på en av landets mest trafikerade sträckor. Störningarna minskar, fler kan åka tåg och mer gods kan transporteras hållbart i framtiden.
Vad?
Varför?
Nuläge
Kostnad
Om projektet
För att minska bullerstörningar har järnvägen byggts i ett spårschakt på en del av sträckan - på sex meters djup genom Åkarp och fyra meter genom Hjärup. Genom Arlöv och mellan Hjärup och Lund ligger spåren i marknivå.
Burlövs station är en pendlarstation där också Öresundstågen stannar i framtiden. Stationerna i Åkarp och Hjärup har byggts om och vid Klostergården öppnar en helt ny station i december. Nya passager för biltrafik, gående och cyklister har byggts under eller över järnvägen utmed sträckan. Järnvägens så kallade barriäreffekt minskar och upplevs inte lika mycket som ett hinder.
Järnvägsbygge i två delar
Utbyggnaden av järnvägen mellan Arlöv och Lund är två sammanslagna projekt och styrs av två järnvägsplaner. På sträckan mellan Flackarp och Arlöv, startade bygget hösten 2017, och på sträckan mellan Flackarp och Klostergården i Lund, startade bygget våren 2020. Fyra spår mellan Lund och Arlöv öppnades i oktober 2023. Under 2024 återställs områdena vid stationerna och där de tillfälliga spåren legat.
Järnvägen mellan Arlöv och Malmö bangård är redan utbyggd till fyra spår.
Tillfälliga spår under byggtiden
När Fyrspåret byggdes fanns ett krav att tågtrafiken på södra stambanan skulle fungera. För att leva upp till det kravet, samtidigt som de fyra nedsänkta spåren byggdes på samma plats som de tidigare spåren, anlades två tillfälliga spår vid sidan om spårområdet, genom Åkarp och Hjärup. På andra delar av sträckan har två nya spår byggts intill de gamla spåren. När de nya spåren var färdiga restaurerades de gamla spåren.
Nyheter
Det här är Fyrspårets hållbarhetsarbete

Med fyra järnvägsspår mellan Malmö och Lund kan fler resa hållbart i framtiden. Men ett byggprojekt av den här storleken innebär också stor miljöpåverkan. Det här gör vi för att minska vårt avtryck.
Tidplan
Utbyggnaden av järnvägen mellan Malmö och Lund till fyra spår har diskuterats sedan 90-talet. 2011 startade planeringen och åren efter genomfördes samråd. 2017 sattes spadarna i marken.
Under åren 2011 till 2015 genomfördes samråd och en järnvägsplan för sträckan Flackarp-Arlöv togs fram.
Upphandling av bygget startar.
Järnvägsplan för Flackarp-Arlöv godkänns i november.
Samrådsprocessen och arbetet med järnvägsplanen för sträckan Lund-Flackarp startas.
Järnvägsplan för Lund-Flackarp fastställs och godkänns i mars.
I april startade entreprenören bygget av stationen i Klostergården och järnvägen mellan Lund och Flackarp.
De tillfälliga spåren mellan Åkarp och Hjärup kopplades in. Järnvägstrafiken stoppades mellan Malmö och Lund under drygt en vecka i slutet av augusti och början av september.
Nya motorvägsbron i trafikplats Alnarp lanserades över spårområdet i maj 2021. Trafiken på E6/E20 stoppades under cirka tio dagar.
Två nya järnvägsbroar i Klostergården lanserades, sköts på plats. Järnvägstrafiken mellan Malmö och Lund stoppades i 10 dygn.
Nybyggda spår mellan Lund och Flackarp kopplades in. Järnvägstrafiken mellan Malmö och Lund stoppades 19-28 september.
Mellan hösten 2022 och sommaren 2023 byggs de gamla spåren mellan Lund och Flackarp om. De kopplas in under nästa tågstopp, september/oktober 2023, då hela Fyrspåret är öppnas för trafik.
De fyra nya spåren genom Åkarp och Hjärup kopplas in, samt de två upprustade spåren mellan Lund och Flackarp. Tågen rullar på alla fyra nya spår från oktober 2023, och de nybyggda stationerna Åkarp och Härup kan börja användas. Den andra plattformen vid Burlöv station öppnas också. Klostergårdens station öppnas i december 2023.
Så påverkas tågtrafiken
Under inkopplingen av nya spår, 22 september-1 oktober 2023, stoppas tågtrafiken helt mellan Malmö och Lund.
Extra långt tågstopp för Åkarp och Hjärup
Den 2 oktober rullar tågen igen mellan Malmö och Lund men bara på två spår, och inga tåg stannar i Åkarp och Hjärup. 8 oktober öppnas alla spår och tågen stannar vid alla stationer.
När alla nya spår är i drift tas de tillfälliga spåren bort och områden som ytnyttjats tillfälligt på den östra sidan återställs. Broarna över spåren kan öppnas när anslutningarna på den östra sidan är färdigbyggda.
Klostergårdens station tas i drift. Tågen stannar vid stationen från tågtabellskiftet i början av december 2023.
Stationsområdena
De fyra nya spåren och de ombyggda stationerna är öppna. Nu återställer vi runt stationerna vilket kan påverkar dig som bor nära järnvägen. Läs mer om vad som händer vid de olika arbetsområdena och stationerna.
Kort om Fyrspårsbygget
Med en utbyggd järnväg kan fler resa hållbart och mer gods kan transporteras miljövänligt. Men ett byggprojekt innebär också stor miljöpåverkan. Därför fokuserat Fyrspåret bland annat på byggmaterial och drivmedel i hållbarhetsarbetet.
I våra betongkonstruktioner har återvunnet armeringsstål och ett nytt betongrecept bidragit till att minska projektets klimatpåverkan. Målet är också att 80 procent av de tillfälliga spåren ska återanvändas. Flera av våra underleverantörer kör på fossilfri diesel.
Hållbarhet handlar också om ekonomi. Fyrspåret byggs med skattemedel och projektet ska genomföras så kostnadseffektivt som möjligt.
Projektet har också ansvar för social hållbarhet. Vi ska verka för en säker arbetsplats där alla kommer hem oskadda efter arbetet samt ett leverantörsled med bra villkor anställda utan korruption, svartarbete och diskriminering.
Du kan läsa mer om vårt hållbarhetsarbete i vår senaste hållbarhetsrapport.
Ett viktigt syfte med bygga ut järnvägen mellan Malmö och Lund är att minska bullret från tågtrafiken. Med de nedsänkta spåren och andra åtgärder blir det färre fastigheter som utsätts för bullernivåer över riktvärdena för tågbuller.
Buller när vi bygger
När Fyrspåret byggs finns det risk att du störs av buller. Det flesta arbeten sker normalt dagtid 7-19. Ibland arbetar entreprenören kvällstid och i sällsynta fall på natten, till exempel vid arbeten som bara kan ske när det är glesare tågtrafik eller då järnvägen är avstängd. Entreprenören håller sig till Naturvårdsverkets riktvärden och råd om buller från byggplatser.
En del arbeten kan också orsaka vibrationer, till exempel då grus och jord packas eller när spont slås ner i marken. Transporter till och från arbetsplatserna kan också orsaka buller och vibrationer.
Du kan läsa mer om buller och vibrationer i Fyrspårets dokumentarkiv.
Fyrspårets arbetsplatser spärras av med stängsel för ingen av misstag ska kunna komma in på arbetsområdena. Grindar ska hållas stängda och låsta utanför arbetstid.
Avspärrningar, skyddsanordningar och annat som kan påverka säkerheten för barn och övriga allmänheten kontrolleras löpande. För att höja säkerheten ytterligare för allmänheten genomförs barnsäkerhetsskyddsronder.
När vi bygger ut stambanan mellan Malmö och Lund från två till fyra spår behöver vi komma åt mark, både tillfälligt under byggtiden och permanent när de fyra spåren är färdigbyggda. Vårt mål är att vi ska störa så lite möjligt under byggtiden.
Trafikverket har rätt att, både tillfälligt och permanent, ta mark i anspråk för att bygga järnväg. Vilken mark som berörs och på vilket sätt står i projektets järnvägsplaner. De fastighetsägare som berörs har rätt till ersättning för den mark som Trafikverket tar i anspråk.
Besiktning av fastigheter
Inför och under utbyggnaden av de fyra spåren besiktar vi de byggnader som vi bedömer kan påverkas av projektet. När byggarbetet är klart kommer vi att göra efterbesiktningar och åtgärda eventuella skador på fastigheter som uppstått under bygget.
Våra markförhandlare
Våra markförhandlare ansvarar för kontakter med fastighetsägare som berörs av bygget, före och under hela byggtiden. Markförhandlarna ansvarar även för de juridiska frågorna i projektet som handlar om fastigheter.
Om du är fastighetsägare längs Fyrspårsbygget och har frågor kan du kontakta våra markförhandlare. Kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.
Det finns en rad olika dokument och material från samråd och planeringen av Fyrspårsbygget, till exempel järnvägsplaner och miljökonsekvensbeskrivningar.
En järnvägsplan är en detaljerad beskrivning av ett nytt järnvägsavsnitt, hur det skall byggas och konsekvenser under bygget.
För sträckan mellan Lund och Arlöv togs två järnvägsplaner fram eftersom planeringen av järnvägsbygget delades upp i två delar, som inte genomfördes samtidigt. Vi har därför delat upp dokumenten utifrån delsträckorna Lund-Flackarp och Flackarp-Arlöv.
Sträckan mellan Flackarp-Arlöv är EU-finansierad under perioden februari 2020-januari 2023. Delfinansieringen är på 23 640 000 EUR från Fonden för ett sammanlänkat Europa, CEF. Målet är att höja kapaciteten, eliminera flaskhalsar, minska bullerstörningar och förbättra tillgängligheten för orterna längs sträckan samt till övriga Europa.
Delar av projektet har sedan tidigare fått EU-finansiering för framtagande av Systemhandling, Järnvägsplan och förberedande arbeten för sträckan Flackarp–Arlöv.
CEF är EU:s stödsystem för att bidra till genomförandet av riktlinjerna för TEN-T (transeuropeiska transportnätverket). CEF heter på svenska Fonden för ett sammanlänkat Europa och på engelska Connecting Europe Facility.
Frågor och svar om Fyrspåret
Anmäl ett fel, störning eller skada
-
Anmäl ett fel eller störning
Om du störs av Fyrspårsbygget, eller om det är något vid våra arbetsplatser som inte står rätt till, är vi tacksamma om du berättar det för oss.
-
Skadeanmälan
Om du misstänker att Trafikverket orsakat en skada kan du ha rätt till ersättning. Det är bra om du dokumenterar det som inträffat, det underlättar bedömningen av skadan. Läs mer om hur du anmäler skador, fel och brister.
Följ Fyrspåret
Trafikverksprojekt i närheten

Har du frågor om resor och tidtabeller?
Kontakta oss
Fyrspåret Malmö-Lund
Jens-Peter Eisenschmidt
Projektchef