Nationell plan
Den 8 april 2014 beslutade regeringen om en nationell plan för transportsystemet, från 2014 till 2025. Olskroken planskildhet ingår i planen med byggstart 2018 och beräknad trafikstart 2025/2026.
Bakgrund och framdrift
Om allt går enligt plan är projektet klart 2025.
Grundläggningsarbetena, det vill säga arbeten med bland annat pålning/spontning/
kalkcementpelare pågår enligt planen fram till 2024. Dock inte kontinuerligt, utan i perioder och på olika delar av arbetsområdet.
Sedan sommaren 2020 är vi inne i en lågintensiv period där pålning och spontning har skett i riktning mot Partihallarna, snarare än mot E 20 och längre väster ut mot Gullbergsån.
2021 blir mycket högintensiv och kulmen på grundläggningsarbetena. Om arbeten går vidare enligt plan blir 2023 lågintensiv och 2024 ökar intensiteten något igen, men inte i samma omfattning som 2021.
Bakomliggande orsak till de omfattande grundläggningsarbetena är att det är väldigt instabila markförhållanden i Olskroken, vilket kräver en mängd åtgärder för att skapa en säker trafikmiljö.
Påverkan på tågrafiken
Arbetena måste utföras i en särskild ordning och under en lång period, eftersom de medför en påverkan på närliggande anläggningar, som spår och byggnader där vi måste säkerställa att dessa inte påverkas negativt av de nya byggnadsdelarna.
Sedan tillkommer det faktum att vi måste förhålla oss till all pågående tågtrafik i området avseende vilka tider vi får tillstånd att arbeta på. Tågtrafiken styr även delvis i vilken ordning vi kan arbeta, då vi vill påverka persontrafik och godstransporter så lite som möjligt.
Samordnad byggnation
Olskroken planskildhet bygger även Västlänkens spår in till centralen. Dessa utbyggnader samordnas av kostnads- och effektivitetsskäl.
Läs mer och se film om hur Västlänken framskrider: www.trafikverket.se/vastlanken
Tidskriften Betong gjorde en djupdykning i fakta om Olskroken planskildhet (och Västlänken) hösten 2020 och inledde: Järnvägsknuten byggs om för cirka fyra miljarder kronor. Varje dygn passerar här cirka 660 tåg och alla fem spåren ligger i samma plan. Efter ombyggnaden kommer tågen att passera på olika nivåer och behöver inte stanna för mötande tåg. Tågstopp måste bokas 18 månader före de stora arbetena som kräver avstängningar. En stor satsning görs på slaggbetong för att minska klimatpåverkan och projektet är ett av Trafikverkets första som upphandlats med ECI.
Läs artikeln i Tidskriften Betongs (2019-11-01) fördjupningsnummer via denna länk.