Logga in
Logga in

Ökade anslag ger fler vägsträckor ny beläggning

När Trafikverket nu dragit igång det efterlängtade arbetet med att förbättra länets vägar med har sju sträckor tillkommit på grund av ökade anslag. Totalt kommer 44 olika vägsträckor att förbättras och få ny beläggning.

Perioden maj till september är högtid för vägarbeten. I början av maj inleddes de första beläggningsarbetena. Först ut var väg 70 mellan Garsås och Fu, söder om Mora samt E 16 mellan Mockfjärd och Djurås med att få ny beläggning, eller asfalt i dagligt tal. 
Bland annat kommer ny asfalt att bytas ut mot ny, broar repareras och andra vägsträckor ses över med ny beläggning. 
- Det som är glädjande är att vi tack vare ökad tilldelning av anslag även kunnat sätta igång arbete med flera andra objekt som inte var planerade att genomföras i år. Några exempel är väg 69 mellan Sörbo och Lönnemossa, väg 70 Garsås-Fu och länsväg 920, Leksand–Tällberg, förklarar en av Trafikverkets projektledare för beläggningsuppdrag, Mersiha Sumic.

Totalt har Trafikverket fått ökade medel, med cirka 2,7 miljarder kronor (jämfört med 2024) för att kunna förbättra det statliga vägnätet, som består av drygt 10 000 mil väg.

I sommar är vi i vägen - för att ta hand om den

Beläggningsarbetet och andra vägarbeten innebär naturligtvis att varje pågående vägarbete också är någons arbetsplats. Ett återkommande problem är att trafikanter kör för fort förbi vägarbeten. Det är en utsatt arbetsplats. 
-Alla som kör på vägen påverkar trafiksäkerheten vilket innebär att vi måste värna om den personal som arbetar vid och på vägen. Respektera de anvisningar som du får vid ett arbetsområde, sänk hastigheten och var rädd om vägarbetarna och dig, säger Mersiha Sumic.
Det finns ett stort behov av underhåll på våra vägar. Trafikverket kommer under de kommande åren få mer pengar för att kunna genomföra ännu mer underhåll än tidigare. Det innebär större möjligheter att till exempel kunna göra mer omfattande åtgärder men också fler arbeten. Det kommer trafikanterna i Dalarna att märka. 
- Som det ser ut just nu kommer vår budget för att genomföra beläggningsinsatser att fortsätta öka vilket innebär att vi planerar för att eskalera arbetet med fler uppdrag än vad som sker i år, säger Mersiha Sumic.

Läget i trafiken håller dig uppdaterad

För att pengarna till beläggning ska räcka till så många kilometer som möjligt är det trafikintensiteten som bestämmer vilken typ som används på olika avsnitt. En enkel, billig och miljövänlig metod är tankbeläggning. När vi lägger en tankbeläggning sprider vi ut ett tjockt lager bindemedel över vägen och lägger sedan stenmaterial ovanpå. När vi vältar ytan fastnar stenarna på rätt plats, och de som inte fäster sopas bort. Under en till två veckor efter arbetet fortsätter sopningen för att få bort överflödigt grus.
Tyvärr medför tankbeläggning stor risk för stenskott när den utförs.  För att minska risken för stenskott sänker vi hastigheten till 50 km/h fram till dess att vägen är sopad och helt klar.
-Vi hoppas naturligtvis trafikanter i vårt län kommer att märka stor skillnad när vi genomfört årets säsong, säger Mersiha Sumic.
På Trafikverkets webbsida kan du hålla dig uppdaterad inför och under en resa på vägarna. Information om ett vägarbete finns i regel cirka fem dagar innan ett arbete startar.

Här hittar du aktuell information om pågående vägarbeten 

Ett urval sträckor där beläggningsarbeten sker fram till hösten:
Väg 50 Falun-Rostberg (7 kilometer)
Väg 50 Enviken-Lamborn (14 kilometer)
Väg 66 Ludvika- Nyhammar (22 kilometer)
Väg 70 Djurås-Insjön (14 kilometer)
Väg 635 Halvarsgårdarna-Tunet, Borlänge kommun (kilometer)
Väg 1012 Läde-Oxberg (13 kilometer)