Logga in
Logga in

Regeringen ger klartecken för dubbelspår och mötesstation

Idag fick Trafikverket ett byggstartsbeslut för projekten ny mötesstation i Sävastnäs och partiellt dubbelspår på sträckan Sävastklinten-Sävast. Beslutet innebär att produktionen kan komma igång redan i sommar.

- Dagens besked är otroligt viktigt för vår ambition att öka kapaciteten på sträckan Boden-Luleå. Med detta besked kan vi nu genomföra de åtgärder som kommer att innebära att kapaciteten på Malmbanan ökar. En ny mötesstation ska byggs i höjd med Sävastnäs för att långa malmtåg ska kunna mötas. Ett parallellt spår ska byggas på östra sidan om befintligt spår mellan Sävast och Sävastklinten, på så sätt får vi ett partiellt dubbelspår på den sträckan, säger Jöran Gärtner, projektledare vid Trafikverket.

Delsträckan mellan Sävastklinten och Norra Sunderbyn är idag den längsta på Malmbanan där malmtåg inte kan mötas, vilket har gjort det till en flaskhals som behöver åtgärdas.

- De båda projekten som påbörjas i sommar får samma entreprenör och kommer att byggas parallellt. Trafiken kommer att kunna släppas på redan 2026, och återställningsarbete kommer vara klart hösten 2027, säger Jöran Gärtner, projektledare vid Trafikverket.